هزینه های اولیه مهاجرت به ترکیه در سال 2022

دسامبر 18, 2022
0 دیدگاه
هزینه های اولیه مهاجرت به ترکیه در سال 2022

هزینه های اولیه مهاجرت به ترکیه ؟ علت استقبال از این موضوع در سالهای اخیر چه بوده؟

هزینه های اولیه مهاجرت به ترکیه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است و ایرانیان زیادی تمایل به مهاجرت و اخذ اقامت در این کشور را دارند. علت این موضوع هم می‌تواند به خاطر مسائل مختلفی از جمله وجود شرایط اقتصادی مناسب و نزدیک بودن سبک زندگی‌ها آن‌ها به ایرانیان باشد. اما سوال مهمی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که برای مهاجرت به ترکیه چه شرایطی باید داشته باشیم و هزینه‌های اولیه زندگی در ترکیه چقدر است؟ به همین خاطر تصمیم داریم در این نوشته به این سوالات پاسخ دهیم تا اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشید.

آشنایی با انواع مهاجرت به ترکیه

در صورتی که قصد دارید به کشور ترکیه مهاجرت کنید، بهتر است ابتدا با روش‌ها و شرایط هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. در حالت کلی برای مهاجرت به ترکیه می‌توانید از یکی از روش‌های زیر اقدام نمایید.

1.    مهاجرت به ترکیه با خرید ملک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به ترکیه، خرید ملک است؛ بنابراین اگر سرمایه مورد نیاز برای اینکار را دارید، می‌توانید خیلی راحت اقامت خود و خانواده‌تان را به دست آورید. قبلا در مقاله جداگانه‌ای با عنوان حداقل سرمایه برای خرید ملک در ترکیه این موضوع را توضیح داده‌ایم و برای آشنایی بیشتر می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

در ادامه درباره قیمت خانه در ترکیه بخوانید.

هزینه های اولیه مهاجرت به ترکیه

 

2.    مهاجرت به ترکیه از طریق کار

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید به کشور ترکیه مهاجرت کنید، دریافت دعوت نامه کاری(Türkiye iş daveti) از یک کارفرمای ترکیه‌ای است. بعد از دریافت پیشنهاد کاری باید به سفارت ترکیه مراجعه کرده و مدارک هویتی خود را ارائه دهید. بعد از آن می‌توانید به کشور ترکیه سفر کرده و سایر مراحل را انجام دهید. بعد از رسیدن به ترکیه، به شما یک ماه فرصت داده می‌شود تا مراحل قانونی برای اخذ اقامت را طی کنید.

این مجوز در ابتدا به مدت یکسال صادر می‌شود. بعد از آن می‌توانید دو سال دیگر ویزای کاری خود را تمدید کنید. بعد از اتمام دو سال، بازهم امکان تمدید آن به مدت 3 سال وجود دارد. در صورتی که مجوز کاری شما به صورت 8 ساله صادر شده باشد، نیازی به تمدید نخواهید داشت.

بر اساس قانون کشور ترکیه اگر یک شخص به مدت 5 سال در این کشور کار کند، می‌تواند برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام نماید.

3.    مهاجرت به ترکیه با سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به ترکیه محسوب می‌شود. شما می‌توانید با ثبت شرکت در ترکیه، راه اندازی کسب و کار و یا سپرده بانکی اقدام سرمایه گذاری نمایید. برای اینکار ابتدا باید در یکی از بانک‌های این کشور حساب بانکی ایجاد کنید که با پاسپورت ایرانی می‌توان در بانک‌هایی چون بانک زراعت حساب باز کرد. به طور کلی از طریق سرمایه گذاری می‌توانید اقامت 8 ساله موقت را دریافت کرده و بعد از آن برای اقامت دائم اقدام کنید.

4.    مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

برای مهاجرت از طریق تحصیل ابتدا باید پذیرش یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه را به دست آورید که برای اینکار باید در آزمون یوس شرکت کنید. پس از آن اگر 4 سال در ترکیه تحصیل کرده و 1 سال هم کار کنید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایید. لازم به ذکر است دانشگاه‌های ترکیه اعتبار بسیار بالایی دارند و مدرک آن‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی معتبر است.

همچنین بهتر است بدانید تحصیل در ترکیه فقط منحصر در دانشگاه نبوده و افراد می‌توانند از ابتدا یعنی از سن 7 سالگی، تحصیل در این کشور را شروع کنند.

5.    مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

در صورتی که با یک شهروند ترکیه‌ای ازدواج کنید و بین 3 الی 5 سال از مدت آن گذشته باشد، امکان دریافت اقامت دائم ترکیه وجود دارد. دقت داشته باشید شهروند ترکیه‌ای باید ملیتی ترک داشته باشد و جزو پناهندگان نباشد.

هزینه‌های اولیه زندگی در ترکیه به چه صورت است؟

هزینه‌های اولیه زندگی در ترکیه یکی از دغدغه‌های مهم افراد در هنگام مهاجرت به ترکیه است. به همین خاطر برای آشنایی شما با این هزینه‌ها لیستی تهیه کرده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید با این هزینه‌ها آشنا شوید.لازم به ذکر است که تمامی قیمت ها به لیر ترکیه نوشته شده اند.

نوع کالا و یا خدمات هزینه به لیر
یک کیلوگرم گوشت مرغ 45 الی 50
یک کیلوگرم گوشت گاو 110 الی 130
یک لیتر شیر 12 الی 15
برنج سفید 1 کیلوگرم 15
بنزین 23 الی 26
حداقل اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر 5000
آب بطری 5
کرایه تاکسی به ازای حداقل کیلومتر 28
یک پرس غذای ارزان 50

به طور میانگین برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی در ترکیه به چیزی حدود 7000 لیر در ماه نیاز دارید که برای تامین این مخارج اگر بخواهید کار کنید، حقوق برخی از مشاغل به صورت زیر است.

شغل حقوق ماهیانه به لیر
گارسون 8000
آرایشگری 9000
کارگر ساده 7500
خیاطی حرفه‌ای 12000
مهندس کامپیوتر و برنامه نویس 24000
مهندس معماری 20000
پرستاری 10000

هزینه‌های مهاجرت به ترکیه چقدر است؟

بعد از آشنایی با هزینه‌های اولیه زندگی در ترکیه بهتر است با هزینه‌های مورد نیاز برای مهاجرت نیز آشنا شوید. نکته اولی که وجود دارد این است که هزینه مهاجرت رابطه مستقیمی با نوع مهاجرت شما دارد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از طریق سرمایه گذاری اقدام نمایید، به سرمایه بیشتری احتیاج خواهید داشت.

اما فارغ از اینکه کدام روش را انتخاب می‌کنید، یک سری هزینه وجود دارد که در همه آن‌ها یکسان است. در جدول زیر می‌توانید این هزینه‌ها را مشاهده کنید.

نوع هزینه هزینه به لیر
دریافت کارت اجازه اقامت یکساله 5000
اخذ بیمه درمانی برای افراد زیر 65 سال 500 لیر در سال
هزینه دفاتر اسناد رسمی + هزینه ترجمه مدارک 450

 

ارزان‌ترین راه برای مهاجرت به ترکیه کدام روش است؟

در بین تمام روش‌هایی که برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد، مهاجرت کاری و یا تحصیلی، ارزان‌ترین راه به حساب می‌آید. البته مهاجرت از طریق تحصیل زمانی می‌تواند ارزان باشد که شما در یک دانشگاه دولتی پذیرش شده باشید. اما در صورتی که بخواهید در دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، باید شهریه‌های نسبتا بالایی را پرداخت نمایید.

مدارک لازم برای مهاجرت به ترکیه

جمع‌آوری مدارک و به همراه داشتن آن‌ها می‌تواند نقش بسیار زیادی در سریع انجام شدن کارها داشته باشد. مدارکی که برای مهاجرت به ترکیه نیاز دارید عبارتند از:

  • اصل پاسپورت به همراه کپی از تمام صفحات
  • مدارک هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه و کپی آن‌ها
  • مدرک زبان
  • گواهی تمکن مالی
  • سوابق کاری و تحصیلی
  • ریز نمرات
  • توصیه نامه (در بعضی موارد همراه با توضیحاتی در مورد انگیزه مهاجرت)
  • گواهی سلامت جسمانی و روانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • فرم درخواست ویزا

مهاجرت به ترکیه از دیدگاه ما

ترکیه یکی از بهترین کشورهای منطقه برای مهاجرت به شمار می‌رود و شرایط آن ساده‌تر از کشورهای اروپایی است. البته اینکه کدام روش را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. برای آشنایی بهتر با نحوه مهاجرت به ترکیه بهتر است از یک مشاور متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه