برای دریافت پاسپورت ترکیه شرایط متفاوتی وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط خودتان هرکدام که مناسب است انتخاب کرده و اقدام کنید.

کشور ترکیه برای ایرانیان نسبت به برخی از کشورهای همسایه دیگر دارای محبوبیت بیشتری برای اخذ اقامت و پاسپورت است و بد نیست شرایط عمومی دریافت پاسپورت ترکیه را بدانید.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن آناتولی یا همان آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه قرار دارد و بخش کوچکی از آن به نام تراکیه در منطقه بالکان قرار گرفته و جزئی از اروپاست.

همان طور که می دانید کشور زیبای ترکیه در شرق با کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و نخجوان، در جنوب شرقی با کشورهای عراق و سوریه و در شمال غربی با کشورهای بلغارستان و یونان همسایه است.

ترکیه از سمت شمال با دریای سیاه و از سمت غرب با دریای مرمره و اژه و از سمت جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز مشترک آبی دارد.

ویژگی های جغرافیایی و آب و هوای این کشور موجب شده که آن را به  یکی از جذاب ترین کشورهای توریستی و گردشگری دنیا تبدیل کند.

اقتصاد رو به رشد، داشتن مراکز آموزشی با سطح بالا، نرخ بیکاری پایین، نزدیکی به ایران و تشابه فرهنگی و سایر ویژگی ‌ها گزینه ‌ای ایده ‌آل و مطلوب برای مهاجرت و دریافت پاسپورت ترکیه برای ایرانیان محسوب می ‌شود.

انواع پاسپورت ترکیه

انواع پاسپورت در کشور ترکیه شامل 4 نوع پاسپورت قرمز یا عمومی، پاسپورت سبز یا ویژه، پاسپورت خاکستری یا خدمت و پاسپورت سیاه یا دیپلماتیک می شود.

پاسپورت قرمز یا عمومی

پاسپورت قرمز یا عمومی که شهروندان عادی ترک و افراد خارجی از طریق سرمایه گذاری، خرید ملک یا سایر روش‌ها در ترکیه دریلفت می کنند.

این پاسپورت دارای ۳۸ صفحه و Bordo Passport نام دارد. اعتبار این پاسپورت برای اخذ ویزای شینگن بسیار بالاست.

این پاسپورت از اداره ثبت احوال و نفوس اخذ شده، برای شهروندان بالای ۱۸ سال ترک مدت ۱۰ سال و برای شهروندان زیر ۱۸ سال با اعتبار ۵ ساله صادر می شود.

پاسپورت سبز یا ویژه

پاسپورت سبز یا ویژه به نظامیان رده بالای ارتش، نیروهای مسلح، نمایندگان مجلس، کارکنان آن، شهردارها… داده می ‌شود که دارای ۳۰ صفحه است.

این نوع پاسپورت Yesil Pasport  نام دارد و با مهر ویژه‌ ای که روی آن ثبت می ‌شود، اعتبار می ‌گیرد. بدون وجود مهر ویژه، فاقد اعتبار و رسمیت است.

پاسپورت خاکستری یا خدمت

پاسپورت خاکستری یا خدمت با نام Hizmet pasaport برای ماموران دولتی شاغل در خارج از کشور، مثل خبرنگاران، ورزشکاران ملی، کارمندان هلال احمر…صادر می شود.

افراد با داشتن این پاسپورت ۳۰ صفحه ‌ای دیگر نیازی به اخذ ویزا برای سفر به سایر کشورها ندارند.

پاسپورت مشکی یا دیپلماتیک

پاسپورت مشکی یا دیپلماتیک برای دیپلمات‌ ها، سیاست مداران، دیوان عالی، رئیس‌ جمهور، فرمانداران، هر شخص سیاسی صادر می‌شود.

این نوع پاسپورت ۲۸ صفحه ای با نام Siyah Pasaport  یا Diplomatik شناخته می شود.

دریافت پاسپورت ترکیه​ با ازدواج

دریافت پاسپورت ترکیه​ با ازدواج یکی دیگر از روش های قانونی است و ازدواج با فردی از اتباع این کشور گزینه ایده آلی است.

برای این کار شما باید ثابت کنید مدت 3 سال در کنار همسر خود زندگی کرده اید، در این صورت می‌توانید درخواست دریافت پاسپورت ترکیه با ازدواج داشته باشید.

برای ازدواج با یک فرد تابع کشور ترکیه شرایطی مانند دارا بودن حداقل 18 سال تمام مهم است تا بتوانند ازدواج خود را ثبت کنند.

اگر قصد دریافت پاسپورت ترکیه را دارید، در مدت اقامت خود در این کشور نباید مرتکب هیچ گونه جرم و جنایتی شوید تا بتوانید بدون هیچ منعی پاسپورت این کشور را اخذ کنید.

برای دریافت پاسپورت باید به زبان ترکی تسلط کافی داشته باشید و باید ثابت کنید دارای درآمد و حقوق مناسب هستید و می‌توانید هزینه های خود را تامین کنید.

دریافت پاسپورت ترکیه

کشور ترکیه با اخذ تابعیت دوگانه شهروندان خود مشکلی ندارد و افراد می ‌توانند با حفظ تابعیت کشور اصلی خود تابعیت کشور ترکیه را نیز داشته باشند.

دریافت پاسپورت ترکیه به شما این امکان را می دهد که بدون ویزا به 45 کشور دنیا سفر کنید و پس از ورود به فرودگاه کشور مقصد ویزای ورود را دریافت کنید.

بد نیست بدانید اخذ اقامت در ترکیه با دریافت پاسپورت و شهروندی در ترکیه فرق می کند. در هر دوشرایط شما امکان سکونت و زندگی در کشور ترکیه را دارید.

با اخذ اقامت، شما به عنوان یک فرد خارجی در کشور ترکیه به زندگی خود ادامه می ‌دهید و حقوق و مزایای محدودی نسبت به سایر شهروندان آن کشور دارید.

اقامت شما به صورت موقت است و در صورت تغییر قوانین آن کشور برای اقامت اتباع خارجی، ممکن است زندگی شما هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

 اما دریافت پاسپورت ترکیه یا همان شهروندی به این معنی است که شما فردی با ملیت آن کشور محسوب می‌ شوید و مانند سایر افراد آن کشور از تمام حقوق و مزایا بهره مند خواهید شد.

مزایای شهروندی شامل حق تحصیل رایگان، انواع بیمه ‌های درمانی رایگان، افتتاح حساب در بانک ‌های مختلف، اجازه کار، اقامت دائم و همیشگی و … می شود.

تحصیل در ترکیه، کار در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه، ازدواج در ترکیه و همچنین تولد در ترکیه روش های مختلفی برای دریافت پاسپورت ترکیه هستند.

 

تحصیل در ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند می توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به دو شکل در دانشگاه های دولتی  یا دانشگاه های خصوصی ترکیه اقدام کنند.

میزان هزینه تحصیل در این دانشگاه ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی به مراتب پایین تر از دانشگاه های خصوصی است.

 هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بستگی به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دارد و از 200 دلار تا 2000 دلار در سال متغیر است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی بوده با توجه به مقطع تحصیلی، از حدود 8000 دلار تا 20000 دلار در سال متغیر است.

کشور ترکیه برای پذیرش تحصیل در دانشگاه های خود در بسیاری از رشته ها آزمون ورودی دارد.

افراد پس از تحصیل باید وارد بازار کار ترکیه شده، با انجام کار تمام وقت و پرداخت مالیات در این کشور اقامت دائم و سپس پاسپورت ترکیه را اخذ کنند.

کار در ترکیه

اخذ ویزای کار یکی از روش های مناسب برای دریافت پاسپورت ترکیه است و ابتدا باید یک کارفرما از کشور ترکیه داشته باشید تا بتوانید مشغول کار شوید.

کارفرما باید برای شما به وزارت کار ترکیه درخواست چالیش مایزین یا مجوز کار بدهد تا این درخواست مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد و شما مجوز کار دریلفت کنید.

مجوز کار در ترکیه ابتدا برای مدت یک سال صادر خواهد شد اما قابلیت تمدید دارد تا فرد بتواند اقامت و سپس تابعیت را نیز به دست آورد.

برای دریافت پاسپورت ترکیه باید در این کشور به مدت 10 سال کار کنید. اگر از اقامت دائم در این کشور 10 سال بگذرد، می توانید پاسپورت کشور ترکیه را بگیرید.

دریافت پاسپورت ترکیه با سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه نیز می تواند یکی از روش های مورد توجه برای دریافت پاسپورت ترکیه باشد. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک امکان پذیر است.

با خرید ملک در ترکیه به مبلغ 400000 دلار می توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

برای خرید ملک مناسب و سرمایه گذاری درست این امر مهم را به کارشناسان و مشاوران ایستمون بسپارید. کافی است از طریق واتساپ تماس بگیرید.

سرمایه گذاری به صورت سپرده بانکی به مبلغ 500000 دلار نیز روشی برای اخذ اقامت ترکیه و سپس پاسپورت این کشور است.

خرید سهام در ترکیه به مبلغ 500000 دلار آمریکا اقامت و پاسپورت ترکیه را به دنبال دارد که با خرید اوراق قرضه کشور ترکیه این امکان وجود دارد.

دریافت پاسپورت ترکیه با سرمایه گذاری در سال 2016 به طور رسمی اعلام شد. برای سرمایه گذاری، علاوه بر داشتن شرایط دریافت پاسپورت ترکیه باید شرایط دیگری مانند حداقل 18 سال سن داشته باشید.

نکته مهم برای دریافت پاسپورت ترکیه این است که هرگز نباید به طور غیرقانونی در ترکیه اقامت داشته باشید و مالیات و هزینه های فرآیند اقامت را پرداخت کنید.

ثبت شرکت و​ دریافت پاسپورت ترکیه

ثبت شرکت و استخدام 5 نفر از شهروندان ترکیه به عنوان نیروی کار امکان اخذ اقامت و سپس پاسپورت را فراهم خواهد کرد.

ثبت شرکت در ترکیه و دریافت اجازه کار به دنبال آن، باعث می شود شما بتوانید پس از سپری شدن 5 سال، برای اقامت کشور ترکیه اقدام کنید.

اگر شما کسب و کار خاصی دارید یا می خواهید کسب و کار تازه ای را آغاز کنید، از این روش می توانید با ثبت شرکت و دریافت پاسپورت ترکیه از مزایای تجارت در این کشور برخوردار شوید.

برای انجام تمام مراحل قانونی و اداری ثبت شرکت با اطمینان خاطر و آسودگی خیال مشاوران و کارشناسان ایستمون در کنارتان هستند.

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه

قبل از هر چیز شما باید به  تکمیل مدارک مورد نیاز برای مراحل دریافت پاسپورت ترکیه  اقدام کنید که شامل موارد زیر است.

اصل و ترجمه‌ پاسپورت اعضای خانواده با تایید دفتر خانه‌ های ترکیه (نوتر) یا از کنسولگری

ترجمه‌ شناسنامه‌ اعضا با تایید وزارت امور خارجه و سپس کنسولگری ترکیه

اصل سند ازدواج سرمایه ‌گذار و همسرش با تایید وزارت امور خارجه و سپس کنسولگری ترکیه

سوابق ثبت خانواده و ترجمه‌ آن با تایید وزارت امور خارجه و کنسولگری ترکیه با نشان دادن تمام اعضای خانواده و وابستگان در صورت وجود

اصل و کپی کارت اقامت اشخاص(کارت کیملیک)

هر شخص چهار قطعه عکس بیومتریک

اسنادی که نشان دهنده‌ وضعیت درآمد شخص سرمایه ‌گذار باشد

وکالت از سرمایه‌ گذار به وکیل برای انجام مراحل اخذ شهروندی ترکیه

رسید پرداخت هزینه‌ های مورد نیاز

نام و نام ‌خانوادگی جدید (در صورت تمایل اشخاص می ‌توانند نام و نام ‌خانوادگی جدیدی برای خود انتخاب کنند)

دقت داشته باشید که تکمیل بودن این مدارک اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که حتی یکی از آن‌ها را نداشته باشید، ممکن است فرآیند دریافت پاسپورت ترکیه شما بسیار طولانی شود یا موفق به طی مراحل دریافت پاسپورت ترکیه نشوید.

دریافت پاسپورت ترکیه​ با خرید ملک

یکی از راه‌های دریافت پاسپورت ترکیه​ با خرید ملک انجام می شود. در سال‌های گذشته این کار فقط با خرید ملک با مبلغ 250 هزار دلاری امکان پذیر بود.

ولی در حال حاضر با خرید ملک یا املاکی مجموعا به ارزش 400 هزار دلار شما موفق به دریافت پاسپورت ترکیه و شهروندی این کشور خواهید شد وهمچنین باخرید ملکی حداقل به ارزش 75 هزار دلار می‌توانید اقامت یکساله یا دوساله ترکیه را دریافت کنید که البته چون این اقامت به واسطه خرید ملک برای شما حاصل شده به راحتی هر ساله قابل تمدید می‌باشد.

بیاد داشته باشید در صورتی که شما ملک یا املاکی را برای دریافت شهروندی در ترکیه خریداری کرده باشید می‌توانید پس از گذشت 3 سال از تاریخ خرید ملک، در صورت تمایل آن را بفروشید، که البته اگر شما روی آن ملک شهروندی ترکیه را دریافت کرده باشید خریدار بعدی نمی‌تواند روی آن ملک مجدد شهروندی دریافت نماید پس بنابراین باید ملک خود را به فردی بفروشید که نیاز به دریافت شهروندی روی آن ملک نداشته باشد (املاک زیر 400 هزار دلار برای اقامت سالانه شامل این قانون نبوده و هر لحظه قابل فروش هستند)، شما همچنین می‌توانید ملک خود را اجاره داده و از محل اجاره آن درآمد ماهیانه ارزی داشته باشید.

ضمنا اگر اقدام به سرمایه‌ گذاری در ترکیه کنید، می‌توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز اقامت ترکیه دریافت کنید.

پاسپورت ترکیه از طریق تولد فرزند

اخذ تابعیت در ترکیه به دو صورت وجود دارد: از طریق سیستم خون امکان پذیر است و فرزندی که در این کشور متولد شود اقامت و تابعیت را از والدین خود به ارث می برد.

به طور کلی اگر به دریافت پاسپورت ترکیه فکر می کنید، بهتر است از یک وکیل معتبر استفاده کنید تا بتواند با رعایت قوانین و کلیه شروط، با درایت کامل نسبت به اخذ آن اقدام کند.

وکیل معتبر از قوانین روز اطلاع داشته و در صورت تغییر قوانین می تواند به بهترین شکل، فرآیند را کنترل کند و روند اقدامات برای دریافت پاسپورت را آسان تر می کند.

همه این موارد بدون داشتن اطلاعات دقیق و آگاهی از قوانین امکان پذیر نیست، با مشاوران و کارشناسان ایستمون تماس بگیرید تا در تمام مراحل به شما کمک کنند. شما تا انتهای مسیر تنها نیستید.