یکی از توصیه‌های قدیمی‌ها که همیشه و همیشه صادق است و هیچ اندیشه، تکنولوژی و ابزاری نمی‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، موضوع سرمایه‌گذاری روی خانه و طلاست. والدین ما و نسل‌های پیش از آن‌ها عموما معتقد بودند که باید حتی به‌اندازه یک باغچه، ملکی خرید و آن را به‌عنوان سرمایه نگه داشت. پس از گذشت سال‌ها، در تکمیل آن توصیه‌ها می‌خواهیم به شما خرید ملک در ترکیه را پیشنهاد دهیم. موقعیت استراتژیک ترکیه باعث شده است تا فرصتی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود. این کشور مملو از هتل‌های پنج‌ستاره، مراکز خرید مدرن، بناهای تاریخی چشم‌نواز، سواحل و دریاهای شگفت‌انگیز، مردمانی خون‌گرم و امکانات رفاهی درجه‌یک است. از آن‌جایی که ترکیه پلی‌ست بین آسیا و اروپا، شما می‌توانید ترکیبی جذاب از فرهنگ‌های غربی و شرقی را در آن ببینید و به‌راحتی بتوانید با مردمانش ارتباط برقرار کنید. محله‌ها و خانه‌های اروپایی این کشور می‌توانند حس زندگی در یک کشور اروپایی را به شما دهند؛ با این تفاوت که هزینه‌ها اقتصادی‌تر است. بیاید با صفر تا صد خرید خانه در ترکیه آشنا شوید.

.

با انواع خانه در ترکیه آشنا شوید

با توجه به افزایش توریست در کشور ترکیه، ساخت‌وساز انواع خانه‌ و ملک در این کشور افزایش یافته و رونق بسیار گرفته است. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، خارجی‌ها گزینه‌های متعددی برای خرید خانه در ترکیه دارند. این خانه‌ها را به‌طور کلی به 4 دسته تقسیم می‌کنیم:

  • آپارتمان (نرمال آپارتمان)
  • مجتمع‌های آپارتمانی (سیته)
  • برج‌های لوکس مسکونی (رزیدانس)
  • خانه‌های مستقل و ویلا

در بین هرکدام از این دسته‌بندی‌ها، خانه‌های نوساز، بازسازی‌شده، قدیمی و حتی نیمه‌ساخت وجود دارد. بیایید به‌صورت جزئی‌تر به این موضوع بپردازیم.

·       آپارتمان‌های مسکونی

سبک‌های مختلفی از آپارتمان‌های مسکونی در ترکیه با قیمت‌ها، فضاها و طرح‌های متنوع وجود دارد که دست خریدار را در انتخاب باز می‌گذارد. این آپارتمان‌ها ممکن است به‌صورت ساختمان‌هایی مستقل یا در قالب مجتمع‌های آپارتمانی به فروش رسند.

نکته جالب توجه برای کسانی که دنبال خانه‌های لوکس هستند این است که معمولا آپارتمان‌های لوکس در ترکیه بر اساس آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته ساخته می‌شوند. آپارتمان‌های هوشمند در این کشور شامل انواع واحدهای لوکس مانند پنت‌هاوس، دوبلکس و تریپلکس با سیستم‌های سرگرمی مدرن و طراحی‌های حیرت‌انگیز از نظر معماری داخلی و خارجی‌ست.

·آپارتمان‌ های استاندارد

آپارتمان‌های استاندارد همان آپارتمان‌های 4 یا 5 طبقه‌ای هستند که در اکثر نقاط شهر دیده می‌شوند. شما این آپارتمان‌ها را با قیمت‌های مختلفی پیدا خواهید کرد؛ زیرا قیمت آن‌ها به متراژ و قدمتشان بستگی دارد. آپارتمان‌های استاندارد را می‌توان محبوب‌ترین نوع خانه در ترکیه در بین شهروندان ترکیه به‌حساب آورد.

اما ممکن است خارجی‌ها چندان علاقه‌ای به این نوع مسکن نشان ندهند؛ به این دلیل که این نوع آپارتمان‌ها فضای سبز یا امکانات رفاهی مانند سیستم گرمایش مرکزی و امنیت ندارند. همچنین خارجی‌هایی که می‌خواهند برای سرمایه‌گذاری این نوع خانه‌ها‌ را بخرند و سپس آن را اجاره دهند، به این موضوع پی می‌برند که اجاره‌بهای آن‌ها کم و ارزان‌قیمت است؛ لذا نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.

·پنت‌هاوس

اکنون به‌سراغ یکی از ویژه‌ترین گزینه‌ها برای خرید ملک در ترکیه می‌رویم. پنت‌هاوس‌ها در طبقه بالای ساختمان‌های بلند یا به‌اصطلاح آسمان‌خراش‌ها قرار دارند. این نوع از خانه‌، کل طبقه فوقانی را اشغال می‌کند که اغلب دارای دیوارهای شیشه‌ای‌ست تا نمایی پانوراما و چشم‌نواز از کل شهر در اختیار ساکنین قرار دهد. همچنین می‌تواند دارای پارکینگ و آسانسور خصوصی، مستقل از سایر طبقات باشد.

·دوبلکس

همان‌گونه که از نامش پیداست، خانه‌های دوبلکس، دو واحد آپارتمانی کامل روی هم هستند که توسط یک راه‌پله داخلی به یکدیگر راه پیدا می‌کنند. عموما طبقه اول خانه‌های دوبلکس به آشپزخانه و اتاق نشیمن و طبقه دوم به اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی اختصاص دارد.

·تریپلکس

خانه‌های تریپلکس، خانه‌هایی سه‌طبقه‌ای هستند که با پله‌های داخلی به یکدیگر راه پیدا می‌کنند. این نوع از خانه‌ها عموما به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که در طبقه اول آشپزخانه و اتاق نشیمن، در طبقه دوم اتاق‌خواب و حمام و در طبقه سوم می‌تواند یک دفتر خصوصی یا سالن بدنسازی خانگی قرار داشته باشد.

·       مجتمع‌های آپارتمانی

هنگام خرید خانه در ترکیه توسط افراد خارجی، مجتمع‌های آپارتمانی(سیته) بیشتر از آپارتمان‌های معمولی مورد توجه قرار می‌گیرند؛ زیرا عموما از امکانات رفاهی بیشتری برخوردارند. البته با توجه به داشتن امکانات بیشتر، بدیهی‌ست که گران‌ترند و هزینه‌های ماهانه بیشتری دارند. این نوع خانه‌ها معمولا در فضایی چند هزار متری واقع شده‌اند و یک نگهبانی مرکزی دارند. می‌توان گفت این نوع مسکن‌ها یکی از امن‌ترین انواع خانه در ترکیه به‌شمار می‌روند.

·       واحدهای داخل برج‌های مسکونی

در سال‌های اخیر و به دلیل استقبال توریست‌های خارجی از کشور ترکیه، ساخت برج‌ها در این کشور افزایش چشمگیری داشته است؛ از همین رو این نوع از خانه‌ها انتخاب اول بسیاری از خارجی‌هایی‌ست که به ترکیه مهاجرت می‌کنند.

در برج‌های مسکونی ممکن است امکانات متنوعی به چشم بخورد؛ از جمله سالن‌های ورزشی (استخر، سونا و بدنسازی)، رستوران و زمین بازی کودکان. برجسته‌ترین ویژگی این نوع از خانه‌ها، فضای سبز گسترده و امنیت مرکزی آن‌هاست.

لازم‌به‌ذکر است که علاوه‌بر امنیت مرکزی، عموما هر برج بر اساس بلوک دارای نگهبان جداگانه‌ای‌ست که رفت‌وآمدها را زیر نظر دارد. داشتن امنیت، بارزترین فاکتوری‌ست که خارجی‌ها را به خرید ملک در ترکیه تشویق می‌کند. اکثر برج‌ها مجهز به سیستم تهویه مرکزی هستند و به همین دلیل هزینه شارژ ماهیانه آن‌ها در مقایسه با سایر انواع خانه در ترکیه بیشتر است.

همان‌طور که متوجه شدید، این نوع از خانه‌ها امکانات متعددی دارند که به همین منظور قیمتشان هم بالاست؛ اما در کنار امکانات، فاکتورهای دیگری از جمله متراژ و سال ساخت بر قیمت واحدها تاثیرگذار است.

·       خانه‌های مستقل و ویلا

همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، خانه‌های مستقل و ویلایی در ترکیه از گران‌قیمت‌ترین انواع مسکن در این کشور به‌شمار می‌روند و انتخاب اول بسیاری از سرمایه‌گذاران املاک در ترکیه هستند. بسیاری از ثروتمندان جهان تصمیم به خرید ویلا در ترکیه گرفته‌اند که معمولا بسیار گران‌قیمت هستند. قیمت ویلا در ترکیه به عواملی از جمله منطقه، موقعیت مکانی و طراحی مهندسی بستگی دارد.

ویلاها، خانه‌هایی مستقل و بزرگ هستند و از وجود باغ‌های بزرگ، استخرهای خصوصی و گاراژ اختصاصی برای ماشین‌ها بهره می‌برند. ویژگی جذاب این‌جاست که برخی از این ویلاها مشرف به طبیعت و مناطق توریستی‌اند.

البته باید در نظر داشت که ویلاها انواع مختلفی دارند که برخی‌ها در دسته ویلاهای محلی قرار می‌گیرند که عموما ساده و معمولی هستند؛ برخی دیگر در دسته ویلاهای توریستی قرار می‌گیرند که از امکانات پیشرفته و طراحی مدرنی برخوردارند و منظره‌ای به سمت طبیعت یا مناطق توریستی دارند.

·       ویلا یا کاخ‌های تاریخی

ویلاها یا به‌اصطلاح کاخ‌های تاریخی که از معروف‌ترینشان می‌توانیم به کاخ‌های عثمانی در تنگه بسفر در استانبول اشاره کنیم، به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع خانه‌ها در ترکیه به‌شمار می‌روند و اغلب توسط سرمایه‌گذاران ترک و ثروتمندان خارجی خریداری می‌شوند.

این ویلاها اغلب یک منطقه بسیار بزرگ هستند که توسط باغ‌هایی شگفت‌انگیز احاطه شده‌اند و از تزئینات چوبی در گوشه و کنار بهره می‌برند. اتاق مرکزی خانه، دارای سقف طاقدار و یک ردیف پنجره کوچک است که به آن نمایی خیره‌کننده و جذاب می‌دهد.

گرفتن اقامت با خرید خانه در ترکیه چگونه است؟

پیش‌تر هم به این موضوع پرداختیم که شما با خرید ملک در ترکیه، می‌توانید مشمول دریافت اقامت شوید. به‌طور کلی با توجه به بودجه‌تان، می‌توانید:
  • بین 75 هزار تا 400 هزار دلار خانه‌ای بخرید و اقامت یک‌ساله یا دوساله بگیرید و هرساله این اقامت را به راحتی تمدید کنید.
  • با حداقل 400 هزار دلار خانه‌ای بخرید و پاسپورت و شهروندی ترکیه را بگیرید.
توجه داشته باشید که برای دریافت شهروندی، ملک خریداری‌شده‌تان را نباید تا سه سال خرید و فروش کنید و پیش از شما نباید کسی روی این ملک شهروندی گرفته باشد و سازنده ملک نیز باید حتما ترک باشد.

مراحل خرید خانه در ترکیه چگونه است؟

برای لذت‌بردن از سبک زندگی آسیایی-اروپایی در ترکیه، نیاز نیست یک شخص ثروتمند باشید. خارجی‌ها به‌سادگی می‌توانند با هزینه‌هایی اقتصادی، خانه‌ای برای خود تهیه کنید. البته این را هم باید در نظر داشت که به‌مانند هر کشور دیگری، مراحل و قوانینی برای خرید خانه وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. کارتان را با تحقیق شروع کنید. هزاران ملک برای فروش در این کشور وجود دارد و به همین تعداد هم مشاور املاک خواهید دید. ابتدا با جستجوهای اینترنتی و سپس محیطی، مشاور املاک مناسب را پیدا کنید. چنان‌چه شخصی را می‌شناسید که پیش‌تر ملکی در ترکیه خریداری کرده است، از او بخواهید تا در این مسیر به شما کمک کند. شما باید با توجه به بودجه‌تان، هر گزینه‌ای را بررسی کنید.
  2. تجربه می‌گوید بهتر است مشاور املاک و مجموعه املاک حرفه‌ای و معتبری را پیدا کنید تا بهترین معاملات ممکن را برای شما رقم بزند. داشتن یک مشاور املاک باتجربه و کاربلد، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
  3. کار بعدی که باید انجام دهید، بازدید حضوری‌ست. قبل از خرید، باید بدانید که مکان، محله‌ها و محیط اطراف خانه چگونه است. هیچ‌گاه از روی عکس یا فیلم به توافق نهایی نرسید.
  4. در مورد قیمت و شرایط خرید به‌خوبی تحقیق کنید تا مطمئن شوید هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ارزش حقیقی خود ملک است.
  5. کار بعدی که بسیار واجب است این است که یک وکیل تعیین کنید و خرید خانه و بررسی توافق‌نامه را با کمک او به نتیجه برسانید. حضور یک وکیل، خیال شما را راحت می‌کند.
  6. در نهایت لازم است تا TAPU ترکیه (سند مالکیت) خود را به‌ثبت برسانید.

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  • طبق قوانین کشور ترکیه، فقط اتباع خارجی برخی از کشورها امکان خرید ملک در این کشور را دارند (امکان خرید هرگونه ملکی توسط ایرانی‌ها وجود دارد).
  • خارجی‌ها فقط تا سقف 30 هکتار می‌توانند خرید کنند.
  • امکان خرید خانه برای خارجی‌ها در مناطق امنیتی و محافظت‌شده وجود ندارد.
  • خارجی‌ها در هر منطقه و محله، فقط 10% آن را می‌توانند خریداری کنند.
  • چنان‌چه قصد ساخت و ساز دارید، ظرف 2 سال باید آن را تکمیل کنید.

هزینه‌های خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

هزینه‌های خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

ترکیه را می‌توانیم یک کشور شبه‌اروپایی بدانیم که در آن مولفه‌هایی از فرهنگ و سبک زندگی اروپایی و غربی به چشم می‌خورد. برخی از این مولفه‌ها را می‌توان در معماری، شهرسازی، ساختمان‌سازی و امکانات شهری دید.

چیزی که خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری در ترکیه ترغیب می‌کند، شباهت این کشور با کشورهای اروپایی‌ست؛ با این تفاوت که هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ترند. حداقل قیمت آپارتمان در مجتمع‌های مسکونی، معمولا بین 70 هزار تا 90 هزار دلار است. میانگین قیمت یک آپارتمان چهارنفره بین 100 هزار تا 190 هزار دلار آمریکاست.

·       قیمت خانه در استانبول ترکیه

متوسط قیمت هر واحد آپارتمان در استانبول از 50 تا 400هزار دلار متغیر است. این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در برخی مکان‌های جدید و لوکس‌تر به 2میلیون دلار و حتی در برجسته‌ترین مناطق تا بیش از دو برابر این میزان افزایش یابد.

·       قیمت خانه در مناطق مختلف ترکیه

متوسط قیمت ​برای هر متر مربع در برخی از مناطق ترکیه به این شرح است:

  • استانبول 780 دلار
  • ازمیر 666 دلار
  • آنتالیا 482 دلار
  • بدروم 381 دلار
  • آنکارا 365 دلار
  • دنیزلی 238 دلار

 

خرید خانه با گارانتی اجاره چیست؟

خرید خانه در ترکیه با گارانتی اجاره همراه است؛ یعنی چه؟ یعنی فروشنده به شما این تضمین را می‌دهد که این خانه به‌راحتی اجاره داده می‌شود و شما می‌توانید در قبال اجاره این خانه، درآمد خوبی کسب کنید. این ویژگی برای آن‌هایی که نگران سرمایه خود هستند، گزینه‌ای مطلوب است. حتی می‌توان از برخی خانه‌ها، اجاره دلاری دریافت کرد.

 

نکات مهم درباره خرید ملک در ترکیه

پیش از آن‌که بخواهید ملکی را در کشور ترکیه خریداری کنید، باید تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهید تا خریدی مطمئن و به‌صرفه داشته باشید. در این بخش می‌خواهیم به نکات مهمی اشاره کنیم که پیش از خرید، باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • نیازمندی‌تان را مشخص کنید؛ چه سبک از ملک یا خانه‌ای را می‌خواهید؟ با چه متراژ؟
  • کدام استان یا محل ترکیه برای شما و خانواده‌تان مناسب است؟
  • میزان رشد قیمت خانه و بازده اجاره‌ آن را در نظر بگیرید.
  • به فکر دریافت اقامت باشید.
  • یک آژانس املاک مورد اعتماد و معتبر پیدا کنید.
  • به‌خوبی درباره هزینه خرید ملک در ترکیه تحقیق کنید.
  • انعطاف به‌خرج دهید و گزینه‌های خود را بیشتر کنید.
  • حتما وارد مذاکره شوید؛ هیچ الزامی برای خرید خانه با قیمت مشخص‌شده نیست.
  • به‌صورت محیطی و حضوری ملک را بازرسی کنید.
  • ملکی را که پسندیدید، رزرو کنید.

 

خرید خانه در ترکیه، فرصتی تکرارنشدنی است

امتیازی که خرید ملک در ترکیه برای خریدار دارد، به‌راحتی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به‌دست نخواهد آمد. قوانین ساده‌ای که برای خرید ملک در ترکیه وضع شده، از هر زمان دیگری خارجی‌ها را مشتاق‌تر کرده است.

شما به‌عنوان یک شخص خارجی می‌توانید با خرید خانه در ترکیه، هم صاحب اقامت شوید و هم زندگی در یک محیط اروپایی را تجربه کنید. اگر یادتان باشد گفتیم از مشاوران املاک مطمئن و کاربلد کمک بگیرید؛ از همین رو ما می‌خواهیم به شما کارشناسان ایستمون را معرفی کنیم. با کمک مشاوران ایستمون، بی‌شک به نتیجه‌ای خواهید رسید که تا سال‌ها فوایدش در زندگی‌تان باشد.

مزایای خرید ملک در ترکیه

مزایای خرید ملک در ترکیه این است که قیمت خانه در ترکیه نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مثلا امارات بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه است.

خرید خانه در ترکیه با مبلغ کمتر از 400 هزار دلار، اقامت ترکیه به شما تعلق می ‌گیرد نه شهروندی. بد نیست بدانید ارزش پولتان حفظ می‌ شود.

یکی از مزایای خرید ملک در ترکیه خرید اقساطی خانه در استانبول و سایر شهرهای ترکیه است، به خصوص در پروژه‌ های در حال ساخت.

برای خرید قسطی ملک در ترکیه شما باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت، ارائه کنید که این مبلغ بنا به توافق سازنده و نوع پروژه و همچنین در چه مرحله از ساخت باشد، متفاوت است.

شما می‌ توانید علاوه بر بهره‌ مند شدن از مزایای خرید ملک در ترکیه مثل اقامت یا شهروندی، خانه خود را اجاره بدهید و از این طریق درآمد خوبی کسب کنید.

اگر بخواهید واحدی را در یک پروژه ساختمانی با شرایط اقساط پیش خرید کنید، می توانید برای اطمینان از سازنده رویت سند را درخواست کنید.

خرید خانه با گارانتی اجاره

ایستمون با خرید خانه متناسب با بودجه و سلیقه شما، خرید شما را گارانتی کرده و خانه شما را اجاره می دهد تا سرمایه گذاری مطمئن و پرسود داشته باشید.

مشاوران ما کمک می کنند تا متناسب با سرمایه تان خانه یا ملکی را در ترکیه خریداری کرده، از مزایای سرمایه ‌گذاری و اخذ اقامت ترکیه بهره مند شوید.

با خرید ملک در ترکیه می ‌توانید اقامت ترکیه را دریافت کنید. اگر ارزش ملک شما بالای 400 هزار دلار باشد، در کمتر از 6 ماه، پاسپورت و شهروندی کامل ترکیه هم به شما و فرزندان زیر 18 سال تعلق می ‌گیرد.

برای دریافت پاسپورت ترکیه تا سه سال حق فروش خانه ای که خریداری کرده اید را ندارید.

یکی دیگر از مزایای خرید ملک در ترکیه این است که می توانید چند ملک در مجموع با ارزش 250 هزار دلار خریداری کنید، در یکی از آنها سکونت کرده بقیه را اجاره بدهید تا درآمد خوبی برای زندگی داشته باشید.

بازار خرید و فروش مسکن در ترکیه مانند هر بازار دیگری دارای ریسک های فراوانی است. ایستمون با داشتن نیروهای متخصص و حرفه ای در دفتر استانبول و تهران می تواند این دغدغه و نگرانی شما را از بین ببرد.

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

هر یک از اتباع خارجی در ترکیه می‌ توانند تنها تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کنند.

قوانین خرید ملک در استانبول ترکیه می گوید هیچ کدام از اتباع خارجی نمی ‌توانند اراضی که در مناطق نظامی‌ و امنیتی در جمهوری ترکیه واقع شده است را خریداری کنند.

شما فقط می‌ توانید تا ۱۰٪ از اراضی و املاک هر ناحیه یا شهر را خریداری کنید.

براساس قوانین خرید ملک در استانبول ترکیه برای خرید ملک در ترکیه می توان درخواست خرید اعتباری از موسسات مالی یا بانک‌ ها را داشت.

در صورتی که با خرید ملک موجب نقض قوانین جمهوری ترکیه شده باشید، خرید ملک باطل می ‌شود.

اگر ملک خریداری شده توسط مراجع و ارگان‌ های مربوطه تایید نشود، خرید باطل می ‌شود.

قوانین خرید ملک در استانبول ترکیه مبنی بر این است که اگر در حال ساخت و ساز هستید، اتمام پروژه خود یا ساخت ملک را در زمان مشخص شده به وزارت خانه اعلام نکنید، سرمایه ‌گذاری شما باطل می ‌شود.

اگر نتوانید پایان کار را براساس برنامه‌ های قبلی تایید شده به وزارت خانه اعلام کنید نیز مجوز شما باطل می ‌شود.