مسجد ایاصوفیه ترکیه

آگوست 24, 2021
0 دیدگاه
مسجد ایاصوفیه ترکیه

مسجد ایاصوفیه یا همان کلیسایی که مسجد شد و مسجدی که موزه شد

کوتاه ترین جمله برای توصیف  این زیبای همیشه جاویدان است

مسجد ایاصوفیه که با نام‌های هاگیا صوفیا و حاجیا صوفیا نیز شناخته می‌شود

پربازدیدترین دیدنی‌ استانبول و جهان از منظر هنر و تاریخ و معماری

ایاصوفیه درحقیقت به معنای حکمت خدا است.

در قرن ششم این بنای تاریخی را به عنوان هشتمین شگفتی جهان معرفی شد.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه با بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال قدمت به عنوان یکی از تاریخی‌ترین بناهای موجود در استانبول شناخته می‌شود که زلزله‌ها، جنگ‌ها و تاریخ بسیاری را به خود دیده است.

این بنای تاریخی نه تنها به خاطر قدمت بلکه به خاطر معماری منحصربه‌فردش در ترکیه و حتی جهان شهرت دارد و سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است

مسجد ایاصوفیه در حقیقت یک کلیسای بزرگ بوده که در سال‌های 532 تا 537 با نام کلیسای بزرگ شهر به دستور کنستانتین اول بنا شده است.

این بنا توسط ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شده است.

این کلیسا دارای یک گنبد، کوزه مرمر، ایوان غربی و مدخل، سرسرای بالا، لژ مخصوص ملکه و درب مرمر بوده و جالب است بدانید که بسیاری از تزئینات همچون کوزه مرمر و ستون‌های این بنا از نقاط مختلف جهان آورده شده است.

این کلیسا تا پیش از ساخت کلیسای جامع در سیویل به مدت یک هزار سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بوده است که دوران‌های تاریخی فراز و نشیب بسیاری را به خود دیده است.

پس از تصرف استانبول توسط عثمانی‌ها به دستور سلطان محمد دوم این کلیسا به مسجد ایاصوفیه استانبول تغییر کاربری داد که همین تغییر کاربری اثرات ویژه‌ای بر روی معماری آن گذاشته است.

برای مثال پس از فتح توسط عثمانی‌ها، سلیمان اول دستور داد تا نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند که نماز جمعه در آنجا خوانده شود.

این بنا در طول تاریخ مورد هجوم و تخریب بسیاری قرار گرفته است و چندین بار بازسازی و ترمیم شده است.

مشهورترین مرمت آن به دستور سلیم دوم توسط خواجه معمار سنان آغا، نابغه معماری دوران عثمانی صورت گرفته است.

در این مرمت، نمادهای عصر اسلامی به این بنای تاریخی افزوده شد.

مسجد ایاصوفیه

در حال حاضر نیز این مسجد دیگر کاربری به عنوان مسجد ندارد و در آن نماز برپا نمی‌شود. پس از اعلام آغاز جمهوری ترکیه در زمان حکومت آتاتورک این مسجد به موزه تبدیل شد و هم‌اکنون موزه مسجد ایاصوفیه نام دارد که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود.

بازدید بیش از 3 میلیون توریست از مسجد ایاصوفیه استانبول در طول یک سال

مجسد ایاصوفیه استانبول از 24 جولای سال 2020 که بعنوان یک مسجد جامع بازگشایی شد ، هرساله میزبان بیش از 3 میلیون توریست بوده است که در بازدید از استانبول ، بدون بازدید از این مسجد تاریخی تور خود را به پایان نرسانده‌اند.

این مسجد که از 86 سال قبل بعنوان یک موزه هم شناخته میشود، از سال قبل تغییر کاربری داده و بعنوان مسجد جامع بازگشایی شد. به همین خاطر ، روز 24 جولای 2021 (2 مرداد 1400) بعنوان مراسم سالگرد بازگشایی «ایاصوفیه» استانبول، برگزار خواهد شد.

در طی این یکسال ، مسجد ایاصوفیه با تدابیر امنیتی و تدابیر کرونایی (فاصله‌گذاری – ماسک اجباری و …) بازگشایی شده است ، با وجود همچین تدابیری ، مسجد ایاصوفیه همچنان هم یکی از محبوب ترین مکان‌های توریستی استانبول حتی ترکیه محسوب میشود که در سالهای 2020 و 2021 ، بیش از 3 میلیون توریست خارجی و داخلی را میزبانی کرده است.

این مسجد روزانه حدود 5000 نفر در طول هفته و 12000 نفر در روزهای آخر هفته ، گردشگر داشته است. بعد از رفع محدودیت‌های ترکیه ، انتظار میرود که این تعداد افزایش چشم‌گیری یابد. آخرین اخبار توریستی ترکیه را از ما بخواهید.

مسجد ایاصوفیه یا خرد مقدس چقدر بزرگ است

مسجد ایاصوفیه «خرد مقدس» در اصل یک کلیسای بزرگ در قرن ششم در قسطنطنیه (استانبول امروزی) بود. در زمان امپراطوری بیزانس ، این بنا بعنوان کلیسایی بزرگ ساخته شده بود که در زمان امپراطوری عثمانی، به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد.

این سازه، برای هر سازه‌ای که به غیر از استیل باشد و قدمت 1400 ساله داشته باشد ، بسیار عظیم و دور از باور است. بر اساس نقشه ، طول این مسجد 82 متر ، و عرض آنن 73 متر است و گنبد آن 33 متر است.

در سال 532 میلادی ، زمانی که آشوب «نیکا» به جان قسطنطنیه افتاد ، داستان ساخت (خرد مقدس) ایاصوفیه کنونی اغاز شد. در آن زمان ژوستی نین اول ، امپراطور بیزانس ، پنجمین سال حکومت خود را سپری میکرد که بین مردمش بسیار بد نام شده بود.

بخاطر مالیات‌های سنگین ، مردم خواستار برکناری ژوستی نین بودند.

علت نام گذاری

نامگذاری این اثر تاریخی بسیار عالی انجام شده. یکی از دلایل ماندگاری اسم این سازه، معنی آن است.معنی لغوی hagia Sophia  یا همان ایاصوفیه ، خرد مقدس یا حکمت مقدس است.

معماری مسجد ایاصوفیه

معماری مسجد ایاصوفیه

موزاییک های مسجد ایاصوفیه

کاشی های مسجد و نقاشی های روی آنها ، یکی از شاهکار ها و آثار هنری میباشد. برخی از این طرح ها به قدری زیبا و دلربا هستند که میتوان ساعت ها تماشایشان کرد.

در ادامه به برخی از این طرح‌های حماسی اشاره‌ای داریم:

در ادامه : علاقه مندان به مهاجرت به ترکیه درباره قوانین مالیات ملک ترکیه و انواع اقامت ترکیه بخوانید.

موزاییک حضرت مسیح : یکی از معروف‌ترین و زیباترین طرح‌های موجود در ایاصوفیه ، موزاییک مسیح است. در این موزاییک ، تصویری از حصرت مسیح در کنار لئوی ششم مشاهده می‌شود. چهره حضرت مسیح در این طرح‌ها ، غمگین بوده و دستان خود را بالا گرفته در حالی که در دست چپ وی انجیل مشاهده می‌کنید.
در دوران بیزانس این سبک نقاشی را پانکراتور می‌‍نامیدند.

موزاییک محراب : در داخل گنبد و ارتفاع 50 متری از زمین هم تصویری از مریم مقدس و حضرت مسیح وجود دارد که گردشگران با مراجعه به محراب مسجد، می‌توانند این تصاویر را مشاهده کنند. البته باید تاکید کرد که قدمت این نقاشی‌ها به قرن 9 میلادی برمی‌گردد.

موزاییک سونو : در سالن جنوبی ایاصوفیه ، موزاییک هایی با تصویر مریم مقدس و حضرت مسیح را مشاهده میکنید. این موزاییک‌های زیبا و گران قدر در زمان بازسازی ایاصوفیه در قرن 19 میلادی کشف شده‌اند که قدمت آنها بیش از 1100 سال است.

نقاشی دو فرشته : در دو طرف محراب مسجد تصویری از دو فرشته نقاشی شده است و بر اساس نوشته‌های تاریخ ، این دو فرشته ، میکائیل و جبرئیل هستند. تا الان که چندین سال از قرن 9 گذشته است ، فقط بخشی از این نقاشی باقی مانده است.

موزاییک دسیسی(ترکیب) : یکی از آثار محبوب بنا ، موزاییک ترکیب دسیسی است که تصویری از حضرت مسیح در کنار حضرت یحیی و مریم مقدس را مشاهده میکنید و قدمت آن مربوط به قرن 13 میلادی است.

موزاییک امضا : یک موزاییک طلایی در ورودی اصلی مسجد ایاصوفیه وجود دارد که موزاییک امضا نام دارد. روی آن موزاییک ، نقاشی امضا و مهر سلطان عبدالمجید میباشد . در قرن 19 ، سلطان دستور بازسازی ایاصوفیه صادر کرده بود

 

برای داشتن اطلاعات شفاف و دقیق از خرید ملک در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه و روند اداری آن می توانید با مشاوران شرکت ایستمون تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه