آشنایی با قوانین فروش ملک در ترکیه 2022

دسامبر 29, 2022
0 دیدگاه
آشنایی با قوانین فروش ملک در ترکیه 2022

شرایط و قوانین خرید ملک در ترکیه چیست؟

اگر بخواهیم درباره خشاید جالب باشد برایتان بگوییم؛ تنها در یکسال گذشته بیش از 20 هزار واحد آپارتمان توسط خارجی‌ها در ترکیه خریداری شده است. البته وقوع جنگ میان اکراین و روسیه و مهاجرت بسیاری از تبعه این کشورها به ترکیه در رقم زدن این آمار بی‌تاثیر نبوده. با این حال آمار خریداران ایرانی نیز آنقدر چشمگیر است که بخواهیم در این مقاله، از شرایط و قوانین فروش ملک در ترکیه برای شما بگوییم!

فروش خانه در ترکیه

حتما این جمله را بارها و بارها در تبلیغات شنیده‌اید: «اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک در خارج از کشور هستید، خرید ملک در ترکیه بهترین گزینه است»! شاید بسیاری از شما این جمله را کلیشه‌ای و صرفا یک تبلیغ جهت جذب مشتری بدانید. اما با کمی بررسی شرایط ترکیه، از نظر موقعیت جغرافیایی، نرخ روز بازگشت سرمایه، نزدیکی به ایران، هزینه به مراتب پایین‌تر از ایران و کوتاهترین زمان ممکن جهت اخذ پاسپورت این کشور برای خود و خانواده، می‌توان دریافت که ترکیه یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و ساخت آن زندگی رویایی‌ست که در ذهن دارید.

آنچه دیگران میخوانند : انواع اقامت در ترکیه و قوانین مالیات ملک در ترکیه

اما به مانند هر کشور دیگری، قوانین خرید ملک در ترکیه یا حتی فروش آن مختص به خود بوده و هر ساله دستخوش تغییر می‌شود. اگر که فکر سرمایه‌گذاری در ترکیه را در سر دارید، توصیه داریم ادامه این مقاله از ایستمون را از دست ندهید. زیرا می‌خواهیم درخصوص قوانین فروش ملک در ترکیه اطلاعات کامل‌تری را در اختیار شما بگذاریم.

قوانین فروش ملک در ترکیه

برهیچکس پوشیده نیست که خرید ملک در ترکیه تابعیت و پاسپورت این کشور را برای شما به همراه دارد. اما همواره قاعده و قوانینی در پس از تابعیت وجود دارد که باید نسبت به آنها آگاه باشید.

خرید خانه در ترکیه

ببینید پس از خرید ملک در ترکیه به ارزش 400 هزار دلار آمریکا، تابعیت و پاسپورت این کشور به شما اعطا خواهد شد. پس از خرید، ملک مربوطه بطور کامل در اختیار شما خواهد بود و می‌توانید در آن زندگی کرده یا حتی آن را اجاره دهید. اما حواستان باشد که در صورتی که با خرید آن ملک شهروندی کسب کرده باشید نمی‌توانید تا مدت 3 سال پس از خرید، آن را بفروشید. پس از گذشت 3 سال این امکان برای شما مهیاست تا آن را به نرخ روز به فروش برسانید و مسلما سود قابل توجهی را نصیب خود کنید.

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اخذ شهروندی(Vatandaşlık)

در گذشته قوانین خرید ملک در ترکیه به این شکل بود که افراد می‌توانستند با حداقل 250 هزار دلار آمریکا، خود و همسر و فرزندان زیر 18 سال‌شان شهروندی کشور ترکیه را بگیرند. اما تقریبا یکسال پیش و به واسطه مهاجرت بی‌سابقه کشورهای جنگ زده‌ای مثل اوکراین، سوریه و روسیه به ترکیه، دولت تصمیم گرفت تا این مبلغ را به 400 هزار دلار افزایش دهد تا هم با نرخ تورم را به ثبات برساند و هم سرمایه بیشتری را به کشور خود تزریق نماید.

برای خرید ملک باید نهایت دقت را بکار گیرید زیرا شرایطی در این میان وجود دارد؛ از جمله اینکه:

  • در زمان خرید ملک در ترکیه هیچ کدام از مالک‌های قبلی ملک نمیتوانند خارجی باشند. یعنی هر ملک تنها به یک خانواده پاسپورت ترکیه می‌دهد.
  • در زمان خرید ملک توجه داشته باشید که فروشنده تمامی اقدامات و مالی و مالیاتی را انجام دهد و خانه‌ای که میفروشد بدهکار بانک نباشد.
  • برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه، خانه خریداری شده باید حتما بالاتر از 400 هزار دلار آمریکا قیمت داشته باشد و برای اطمینان از آن، کارشناسی را جهت تایید استخدام کنید.
  • در صورتی که قصد اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه را نداشته باشید می‌توانید با مبالغ کمتری نیز در این کشور زیبا صاحب خانه شوید، شما می‌توانید با خرید ملک به ارزش حداقل 75 هزار دلار در شهرهای بزرگ ترکیه همچون استانبول، آنتالیا و ازمیر و حداقل 50 هزار دلار در شهرهای کوچک ترکیه علاوه بر صاحب‌خانه شدن و سرمایه‌گذاری اقامت یکساله ترکیه را بدست آورده و بدون محدودیت آنرا هرساله تمدید کنید.

شاید برایتان جالب باشد که قوانین فروش ملک در ترکیه نیز بی شباهت به قوانین خرید آن نیست! با توجه به تعداد بالای قوانین فروش ملک در ترکیه و همچنین خرید آن، و جهت اطلاع از فرآیندی که باید سپری کنید، حتما در این راستا با کارشناسان و متخصصان باتجربه ایستمون مشورت نمائید. آنها راهنمایی‌های کامل و دقیقی را در این راستا در اختیار شما قرار خواهند داد.

مراحل خرید ملک در ترکیه

اگر به دنبال آشنایی با قوانین خرید ملک در ترکیه هستید، باید بدانید که چه پروسه و فرآیندی در این مسیر طی می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • در ابتدا باید با مراجعه به مشاوراملاک‌ها و بازدید از املاک مختلف، ملکی را بپسندید و از تایید صلاحیت حقوقی آن را بگیرید.
  • حسابی را در بانک ترکیه افتتاح کنید تا واریز پول از حساب شما به حساب فروشنده در بهترین شرایط انجام گیرد.
  • کارشناسان دولتی ترکیه جهت ارزش گذاری و دریافت تاییدیه به بازدید از ملک می‌آیند.
  • نقل و انتقالات سند در دفاتر اسناد رسمی که از آن تحت عنوان «نوتر» یاد می‌شود، انجام می‌گیرد.
  • پول از حساب خریدار به حساب فروشنده ارسال می‌شود.
  • مالکیت یا همان تاپو به خریدار تحویل داده می‌شود.

قوانین خرید ملک در ترکیه می‌گوید که میزان کمیسیون مشاورین املاک 18درصد (مالیات بر ارزش افزوده) به علاوه 2درصد از قیمت ارزش مسکن است. این مبلغ به صورت جداگانه هم از فروشنده و هم از خریدار دریافت می‌شود. البته حواستان باشد در صورتی که خانه‌ای نوساز را خریداری کنید، از پرداخت مالیات معاف هستید.

این تمام مسیری‌ست که شما در زمان خرید یا حتی فروش ملک در ترکیه باید سپری کنید. آیا کسی قبل از این شما را با مراحل و قوانین فروش ملک در ترکیه یا حتی خرید مطلع کرده بود؟

هزینه های جانبی خرید و فروش خانه در ترکیه

باید آگاه باشید در قوانین فروش ملک در ترکیه و حتی خرید آن، متقاضیان موظفند علاوه بر پرداخت مبلغ خانه به فروشنده، هزینه‌های جانبی آن را نیز بپردازند. منظور از هزینه‌های جانبی، هزینه نوتر همان ثبت اسناد است که  در حال حاضر چیزی حدود 2 هزار لیر می‌باشد. هزینه دیگری هم از بابت انجام امور اداری مرتبط با کارشناسان دولتی جهت ارزش گذاری ملک نیز وجود دارد که بین 2.500 الی 3.000 لیر متغیر است. البته این هزینه‌ها با توجه به شهر محل سکونت و شرایط مالی نیز متفاوت خواهد بود.

نکاتی که در زمان خرید خانه در ترکیه باید بدانید

یکی از مهم‌ترین قوانین خرید خانه در ترکیه که باید بدانید این است که حتما وضعیت ملک را از سازمان ثبت اسناد و املاک استعلام کنید تا بدهی ملک، محدودیت‌های قانونی و هیچ مشکل دیگری در این میان وجود نداشته باشد.

مسئله مهم دیگر که جزء شاخصه‌های بررسی درخواست خرید ملک در ترکیه به حساب می‌آید، توسط وزارت کشور جمهوری ترکیه است. درواقع تصمیم نهایی اعطای اقامت ترکیه در اختیار وزارت کشور بوده و این نهاد با توجه به شاخصه‌های متفاوتی که در نظر می‌گیرد، آن را به تایید می‌رساند. از همین‌رو خریدار باید قبل از هرگونه اقدام به خرید و حتی تصمیم‌گیری برای اخذ تابعیت ترکیه، نسبت به این شاخصه‌ها آگاهی پیدا کرده و موارد موجود را فراهم آورد.

شرایط اخذ تابعیت ترکیه با خرید ملک

بارها در این مقاله گفتیم که با سرمایه‌گذاری و خرید ملکی به ارزش 400 هزار دلار، تابعیت و شهروندی این کشور به شما اعطا خواهد شد. اما مسائلی وجود دارد که باید آنها را بدانید:

  • متفاضی نباید در سه سال اخیر هیچ کمک اجتماعی اعم از بیمه بیکاری دریافت کرده باشد.
  • بیمه درمانی معتبری را برای خود انتخاب کرده باشد.
  • نام او به عنوان تهدید نظم عمومی و امنیت ترکیه به ثبت نرسیده باشد.
  • آدرس خانه‌اش در در سیستم (نفوس) ترکیه ثبت شده باشد.

حواستان باشد که با دریافت اقامت این کشور، از تمامی حقوق شهروندی این کشور برخوردار خواهید شد. اما موارد زیر مشمول شما نمیشود:

  • نمی‌توانید به عنوان مامور پلیس فعالیت کنید
  • حق شرکت در انتخاب به عنوان کاندیدا را ندارید
  • اجباری به رفتن به سربازی برای افرادی که به سن مشمولیت هم می‌رسند نیست و می‌توانید آن‌را با مبلغی ناچیز خریداری کنید.

نکته مثبت اینجاست که دولت ترکیه، وضعیت دوتابعیتی افراد را پذیرفته و اجازه می‌دهد تا پس از اخذ اقامت این کشور، تابعیت قبلی خود را نیز حفظ نمایند.

همکاری با مشاوران باتجربه

متاسفانه در اکثر موارد، افراد متصورند که مشاوران و کارشناسان فعال در این صنعت صرفا به خود فکر می‌کنند و راهنمایی‌هایشان دقیقا همان چیزی‌ست که در اینترنت وجود دارد. یا از طرفی بر این باورند که دوستان و آشنایانی که سابقه عبور از این مراحل را دارند می‌توانند راهنمایی‌های کاربردی‌تری را در اختیارشان قرار دهند.

اما توصیه داریم همینجا این باور غلط را کنار گذاشته و برای همیشه از ذهن خود پاک کنید.

متخصصان و افراد باتجربه این حوزه، در ابتدا وضعیت و شرایط شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. بودجه شما را سنجیده و حتی پیشنهاداتی درخصوص روش اخذ تابعیت ترکیه و خانه‌هایی مطابق با بودجه شما را معرفی می‌کنند تا بتوانید با خیال آسوده‌تر و از طرفی دیدی بازتر به وضعیت موجود، تصمیم‌گیری و انتخاب نهایی خود را از انجام دهید. از طرفی آنها قوانین فروش ملک در ترکیه را میدانند و با قرار دادن شما در مسیر درست این فرآیند، راه ساخت آن زندگی رویایی که در ذهن دارید را هموار می‌کنند.

توصیه داریم برای شروع همکاری با متخصصان و کارشناسان باتجربه ایستمون به بخش تماس با ما بروید.

ارسال دیدگاه