قیمت بنزین در ترکیه 2022

دسامبر 29, 2022
0 دیدگاه
قیمت بنزین در ترکیه 2022

رکورد شکنی قیمت بزنین در ترکیه(benzin fiyatlari)

تقریبا از هر کسی که در ترکیه ماشین دارد بپرسید، میگوید: قیمت بنزین در ترکیه رشد قیمت قابل توجهی داشته که در طی سال‌های گذشته کم نظیر بوده است. دلایل بسیار زیادی در این افزایش قیمت نقش داشته اما افزایش نرخ دلار و کاهش لیر از اصلی‌ترینِ این دلایل به حساب می‌آید. از طرفی با بروز جنگ میان دو کشور روسیه و اکراین، کشور ترکیه مجبور به استفاده از روش‌های دیگری برای خرید نفت شده که در نتیجه افزایش قیمت را هم برای دولت و هم برای شهروندان به همراه داشته است. البته که خودروهای دیزلی نیز از این مسئله در امان نماندند و قیمت گازوئیل در ترکیه هم روند صعودی به خود گرفته و اصلا قابل قیاس با قیمت‌های گذشته نیست! این افزایش قیمت‌ها برای آن دسته از افرادی که قصد خرید ملک و مهاجرت به ترکیه دارند، میتواند حائز اهمیت باشد. از همین‌رو وظیفه خود دانستیم در ایستمون به بررسی قیمت بنزین در ترکیه بپردازیم و تمام مسائل را مرتبط با آن را برای شما بازگو کنیم. پس با ما همراه باشید.

قیمت بنزین در ترکیه

تاثیر قیمت بنزین در بالا رفتن هزینه های زندگی در ترکیه

برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در کشور ترکیه به هر دلیلی اعم از خرید ملک، تحصیل و غیره را داشته باشند، هزینه‌های زندگی جزء مهم‌ترین مسائلی‌ست که باید به آن بپردازند. از آن جایی که چیزی حدود 20درصد از این هزینه‌ها را حمل و نقل به خود اختصاص می‌دهد، باید بگوییم که قیمت بنزین در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالاتر از چیزی‌ست که در ذهن دارید. البته که نمیتوان قیمت بنزین را در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه با ترکیه مقایسه کرد. در این کشورها، شهروندان باید چیزی حدود دوبرابر بیشتر از ترکیه برای سوخت هزینه کنند!

طی بررسی‌های انجام شده، مهم‌ترین قسمت زندگی در ترکیه را اگر که صاحب خودروی شخصی باشید، قیمت بنزین به خود اختصاص می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم؛ قیمت بنزین در این کشور کاملا شناور بوده و با توجه به تغییرات اعمال شده در قیمت جهانی بنزین، دستخوش تغییر می‌شود. اما از سال 2020 و با شیوع ویروس کرونا و سپس شروع جنگ بین روسیه و اکراین قیمت بنزین و حتی گازوئیل روند صعودی به خود گرفته و این روزها هزینه حمل و نقل چه با ماشین شخصی و چه با تاکسی، بسیار گران است. البته که هزینه‌ها در شهرهایی مانند استانبول و آنکارا اصلا قابل مقایسه با سایر شهرها نیست و اکثرا مردم ترجیح می‌دهند با ماشین‌های گازوئیلی استفاده کنند تا هزینه سوخت کمتری را بپردازند. هر چند که قیمت گازوئیل در ترکیه هم نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قیمت روبرو شده است. اما قیمت‌ها چطور تعیین می‌شوند؟

تعیین کننده قیمت بنزین در ترکیه

در ابتدای امر بگوییم که شرایط تعیین قیمت بنزین در ترکیه با ایران کاملا متفاوت است. درواقع ایران یکی از صادرکنندگان این قیمت به حساب می‌آید و در نتیجه دولت قیمت نهایی را برای مصرف کنندگان تعیین می‌کند.

این در حالی‌ست که در کشور ترکیه این وظیفه بر عهده کمپانی‌های بزرگ نفتی سوخت و فروش آنها در پمپ‌های مخصوص است. دلیل آن هم برای همگان واضح است؛ ترکیه از جمله کشورهای واردکننده سوخت است! از همین‌رو دولت هیچگونه نقشی در تعیین قیمت بنزین یا گازوئیل در کشور ندارد. این شرکت‌های بزرگ فعال در این صنعت هستند که در تلاشند تا با ارائه خدمات بهتر و البته قیمتی معقول‌تر، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب نمایند.

قیمت بنزین در ترکیه

آنچه دیگران میخوانند : ارزانترین راه مهاجرت به ترکیه و خرید ملک در ترکیه

شرکت های سوخت در ترکیه

حال که میدانید این شرکت‌های نفتی سوخت هستند که قیمت بنزین در ترکیه را تعیین می‌کنند، بهتر است شش شرکت اصلی فعال در این صنعت را بشناسید:

·        Petrol Ofisi

این شرکت جزء تامین کنندگان بنزین در ترکیه به حساب می‌آید که چیزی حدود 22 درصد از سوخت کشور را تامین کرده و با 1800 جایگاه سوخت رتبه اول این صنعت را به خود اختصاص داده است. فعالیت پترول اوفیسی از سال 1941 آغاز شده اما در سال 2000 به یک شرکت کاملا خصوصی تبدیل شد و امروز بیش از 20درصد از جایگاه‌های سوخت شهرهای ترکیه را در اختیار گرفته است.

·        Opet Petrolculuk

این شرکت از سال 1982 فعالیت خود را به عنوان یک شرکت نفتی سوخت آغاز کرد و از سال 2002 توسط هلدینگ بزرگ کوچ خریداری شد. اوپت با فعالیت‌های مداوم خود در این صنعت، در حال حاضر توانسته 17درصد از سوخت کشور را تامین کند و اسمش را به عنوان دومین شرکت واردکننده سوخت بر سر زبان‌ها بیاندازد.

·        Shell and trucas Petrol

تقریبا هر کسی که به ترکیه سفر کرده یا در آن زندگی می‌کند، شرکت shell را میشناسد. شرکتی هلندی که فعالیت خود را از قرن نوزدهم میلادی آغاز کرده و از سال 1923 در کشور ترکیه آغاز به کار کرده است. شرکتی که همواره با فعالیت‌های مداوم و سخاوتمندانه‌اش و ارائه معقول قیمت بنزین در ترکیه نظر مردم را به خود جلب کرده این روزها 15درصد از بنزین ترکیه را تامین می‌کند. درواقع شل و تورکاس با در اختیار داشتن 1000 پمپ بنزین در ترکیه، سومین شرکت بزرگ نفتی سوخت در این کشور به حساب می‌آیند.

·        BP Petrolleri

اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم باید بگوییم؛ BP ریشه‌ای بریتانیایی دارد و در حال حاضر 8درصد از بنزین کشور ترکیه را تامین می‌کند. فعالیت آنها از سال 1957 آغاز شده و در حال حاضر بیشتر از 600 پمپ بنزین در سطح شهرهای ترکیه دارند و قیمت بنزین در ترکیه با دخالت و مشورت آنها دستخوش تغییر می‌شود.

·        Total Oil Turkiye

این شرکت فرانسوی بوده و از سال 1992 فعالیت خود را در ترکیه آغاز کرده است. در حال حاضر این شرکت 5درصد از تامین سوخت بازار ترکیه را به خود اختصاص داده و با 400 پمپ بنزین مشغول به فعالیت است.

·        M oil

یکی دیگر از مشهورترین جایگاه‌های بنزین در ترکیه، M Oil نام دارد. این شرکت ترکیه‌ای بوده و توانسته با بیش از 400 جایگاه سوخت در کشور سهم بزرگی از سوخت کشور را به عنوان یک شرکت داخلی تامین نماید و همواره بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به مشتریان ارائه داده است.

آیا خودروهای گازسوز پرطرفدارترند؟

بسیاری از افراد قبل از مهاجرت به ترکیه و با شنیدن اخبار گرانی بنزین در این کشور تصور می‌کنند با خرید خودروهای گازسوز میتوانند هزینه حمل و نقل را کاهش دهند. البته تصور دور از واقعیتی هم نیست. خودروهای گازسوز به دلیل پایین‌ و ارزان‌تر قیمت گازوئیل در ترکیه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

البته حواستان باشد، خرید خودروهای گازسوز در ترکیه محدودیت‌هایی هم دارد. به عنوان مثال، اگر قصد رفتن به مراکز خرید را داشته باشید و آن مرکز خرید، پارکینگ سرپوشیده داشته باشد، نمیتوانید خودروتان را در آنجا پارک کنید. این مسئله حتی درخصوص منازل مسکونی و فرودگاه نیز صدق می‌کند. دلیل آن هم به مشتعل بودن سوخت گاز مرتبط میشود.

خرید خودرو در ترکیه به صرفه است؟

ببینید پاسخ دادن به این سوال کاملا به شرایط زندگی و نیازهایتان بستگی دارد. کمی فکر کنید؛ چطور زندگی می‌کنید؟ هرچند باید متذکر شویم؛ شرایط زندگی در ترکیه بسیار متفاوت‌تر از ایران بوده و البته که بسیاری از کسانی که در ایران ماشین‌ شخصی داشتند، ترجیح‌شان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ترکیه بوده است. مسائل بسیار زیادی در تصمیم دخیل است. از جمله اینکه مسیرها در ترکیه بسیار طولانی، پرترافیک و خسته کننده‌ست. از همین‌رو با وجود مترو، اتوبوس، متروبوس و غیره نه تنها در هزینه حمل و نقل صرفه جویی می‌کنند، چه بسا زودتر از همیشه به مقصد میرسند.

نظر شما چیست؟ آیا میخواهید از خودرو شخصی در ترکیه استفاده کنید؟

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم هر آن چیزی که درخصوص قیمت بنزین در ترکیه وجود داشت را شرح دهیم. حتی از قیمت گازوئیل در ترکیه و دلیل توجه به این سوخت و همچنین محدودیت‌هایی که با خرید خودروهای گازسوز گریبان‌گیر شما می‌شود نیز صحبت کردیم.

حال دیگر همه چیز به میزان بودجه‌ای که برای هزینه حمل و نقل در ترکیه اختصاص داده‌اید و همچنین شرایط و نحوه زندگی شما برمیگردد. با این حال اگر هنوز مسئله‌ای وجود دارد که ذهن شما را در این خصوص به خود مشغول کرده، توصیه داریم با کارشناسان و متخصصان ما ارتباط برقرار کنید. آنها راهنمایی‌های کامل و دقیقی را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

ارسال دیدگاه