آشنایی با انواع وسایل نقلیه عمومی ترکیه

مارس 16, 2023
0 دیدگاه

با وسایل نقلیه عمومی ترکیه دیگر نیازی به ماشین شخصی نیست!

استانبول یکی از بزرگ‌ترین‌ شهرهای دنیاست و هر روزه از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. شهری جادویی و شگفت انگیز که گشت و گذار در آن پایان ندارد. همین مسئله هم تنوع وسایل نقلیه عمومی ترکیه را بالا برده است. این تنوع بالا عامل مهمی بوده تا گردشگران و سرمایه گذاران خرید ملک در ترکیه مسیرشان را برای سفری دلچسب در این شهر دوست‌داشتنی و شگفت‌انگیز بهتر بشناسند و چه بسا ناشناخته‌های زیادی را هم کشف کنند. نکته قابل توجه اینجاست؛ با وجود تمام امکانات موجود برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و مسافران، دولت همچنان پروژه‌های بزرگی در دست احداث دارد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌اندازی شده، خط مترو فرودگاه بزرگ استانبول–کایتانه است. پروژه‌ای که  نه تنها رفت‌وآمد از فرودگاه تا داخل شهر را تسهیل کرده، بلکه به آن سرعت نیز بخشیده است.

با توجه به نقش پراهمیت سیستم حمل و نقل در ترکیه، در ادامه، تمامی انواع وسایل نقلیه عمومی ترکیه را معرفی می‌کنیم. تا با خیالی آسوده‌تر و اطلاعاتی کامل‌تر به این شهر سفر کرده یا در آن زندگی کنید. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

معرفی انواع وسایل نقلیه عمومی در ترکیه

تاکنون گذرتان به ترکیه خورده است؟ کشوری خوش آب و هوا که در طی چند سال گذشته مقصد بسیاری از ایرانیان، چه برای سفر و چه زندگی بوده است. سوالات مختلفی درخصوص زندگی در این شهر وجود دارد که یکی از مهم‎ترین آنها، روش‎های حمل و نقل است. در ادامه با معرفی انواع این وسایل حمل و نقل، به یکی از بزرگ‎ترین پرسش‎ها، پاسخ خواهیم داد.

· تراموای مدرن استانبول

در حال حاضر دو خط تراموای مدرن در استانبول در خطوط T1 و T4 در حال حرکت بوده و مسافران را در نقاط مختلف شهر جابجا می‎کند. خط T1 منطقه Kabataş را به یکی از دیدنی‎ترین مناطق استانبول متصل می‎کند. این تراموا از مناطق زیر که هرکدام مکانی دیدنی و تاریخی را در دل خود جای داده‎اند می‎گذرد.

* منطقه Kabataş : کاخ دلمه باغچه، محله کادیکوی و همچنین خط فونیکولار جهت رفتن به اسکله تردد قایق‎ها به سمت جزایر پرنس را دارد.

* در منطقه Tophane موزه‎های هنرهای مدرن استانبول واقع شده است.

* بازار بزرگ استانبول و بازار معروف ادویه در Eminönü معروف قرار دارد.

و در نهایت Sultanahmet که کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، موزه باستان‎شناسی، باسیلیکا سیسترن را در خود جای داده است.

خط تراموای T4 هم بین شمال و شرق شهر استانبول در حال حرکت بوده و خدمات‎رسانی می‎کند.

این روزها خطوط تراموای مدرن را باید از جمله مهم‎ترین و مقرون به صرفه‎ترین وسایل نقلیه عمومی ترکیه که از تهویه مطبوع و بسیار قدر قدرتمندی برخوردار است، و از ساعت 6 صبح الی 23 شب فعالیت می‎کند، دانست.

·فونیکولار استانبول

فونیکولارها قطارهای کابلی بدون موتوری هستند که در بخش‎های مختلف استانبول می‎توانید آنها را بیابید. در حال حاضر 3 خط فونیکولار در استانبول تعبیه شده که هدف آنها درگیر نکردن مسافران با ترافیک شدید استانبول است. البته که در جای خود یک نوع جاذبه گردشگری هم در این شهر به حساب می‎آید.

خط فونیکولار F2 در سال 1863 ساخته شده و بعد از مترو لندن جزء قدیمی‎ترین مسیرهای ارتباطی زیرزمینی حمل‎ونقل عمومی در دنیا شناخته می‎شود. این خط ایستگاه کاراکوی را به انتهای خیابان استقلال در مجاورت برج گالاتا متصل می‌‎کند.

خط F1 در سال 2006 افتتاح شد و افراد را از میدان تکسیم (توریستی‎ترین بخش استانبول) به اسکله کاباتاش در مجاورت بسفر می‎برد.

خط F3 هم در سال 2017 افتتاح شده و مرکز خرید وادی استانبول را به ایستگاه مترو سیران تپه متصل می‎کند. نکته جالب اینجاست که این خط فونیکولار برخلاف دو خط قبلی، زیرزمینی نبوده و مسیر عبور آن از بالای زمین و برفراز آسمان‎هاست.

·متروی استانبول

متروی استانبول را باید مهم‎ترین بخش وسایل نقلیه عمومی ترکیه دانست. تقریبا در تمامی نقاط استانبول، خط مترو فعال است و افراد می‎توانند در سریع‎ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند. درواقع فارغ از تمام ترافیک‎های سنگین و سرسام‎آور استانبول، مترو همیشه راه میانبر و سریعی‎ست که افراد انتخاب می‎کنند.

متروی استانبول هر روزه از ساعت 6 الی 24 فعالیت می‎کند. البته در روزهای تعطیل ساعت آن کمی بیشتر است. تنها نکته منفی درخصوص خطوط متروی این شهر بزرگ، عدم اتصال مستقیم متروی قسمت اروپایی و آسیایی است. خط M2 هم جزء طولانی‎ترین خط متروی استانبول به حساب می‎آید.

مهم‎ترین ایستگاه‎های خط دوم مترو به شرح زیر است:

*ینی کاپی: ایستگاه ینی کاپی قلب سیستم حمل و نقل وسایل نقلیه عمومی ترکیه است. چرا که می‎توان از این ایستگاه به ایستگاه مارمارای متصل شد.

*هالیچ: تقریبا چند سالی از تاسیس ایستگاه هالیچ می‌گذرد و توریست‌‎ها می‎توانند از طریق آن به مکان‎های دیدنی بسیاری از جمله سلطان احمد و امینونو دسترسی پیدا کنند.

*شیشهانه: این ایستگاه در نزدیکی برج گالاته بوده و با فونیکولار نیز فاصله کمی دارد.

*تکسیم: همانطور که از اسم آن مشخص است، این ایستگاه در میدان تکسیم واقع شده و کمی پیاده‌‎روی کافیست تا به خیابان استقلال رسیده و سوار فونیکولار شوید و به منطقه کاباتاش بروید.

*لونت (Levent): لونت را باید جزء تجاری‎ترین منطقه استانبول بدانید. سه مرکز خرید مهم شهر یعنی کانیون، متروسیتی و اوزدیلک پارک هم در آن واقع شده است.

·مارمارای استانبول

شاید وقتی بدانید ساخت مارمارای استانبول بزرگ‎ترین پروژه گسترش سیستم حمل و نقل شهری ترکیه است، بیشتر به اهمیت و نقش این خط زیرزمینی پی ببرید. در این پروژه سنگین، دولت از طریق ایجاد یک تونل، بخش اروپایی و آسیایی را از طریق خط مترو به یکدیگر متصل نمود. این تونل دقیقا از تنگه بسفر می‎گذرد به لطف مارمارای می‎توانید از ینی کاپی یا سیرکچی به ساحل بخش آسیایی شهر بروید.

·اتوبوس‎های شهری

شهر استانبول، از آن چیزی که در ذهن دارید، بزرگ‎تر است و مسلما نمی‏توان با مترو، فونیکولار یا تراموای مدرن، تمام نقاط را به یکدیگر متصل نمود و مسافران را به مقصد رساند. پس نباید متعجب شوید؛ اگر بگوییم در حال حاضر بیش از 400 خط اتوبوس در این شهر فعال است! این خطوط 24 ساعته فعال است و مردم را جابجا می‎کند. البته منطقه سلطان احمد به دلیل دسترسی تراموا، اتوبوس شهری را پشتیبانی نمی‎کند.

به جرات می‎توان گفت: اتوبوس‏های شهری در استانبول در تمام محلات و در تمام کوچه و پس کوچه‎ها حرکت می‎کنند و خیال ساکنین شهر را از بابت حضور وسایل نقلیه عمومی در ترکیه راحت کرده است. هر محله و هر منطقه استانبول کد مخصوص به خود را داشته و حتی تابلوهایی در ایستگاه‎های اتوبوس قرار داده شده که زمان رفت و آمد اتوبوس‎ها، کد اتوبوس به علاوه مناطقی که از آن می‎گذرد را به نمایش درمی‎آورد.

دیگر چه چیزی می‎تواند از این بهتر باشد؟

·متروباس استانبول

متروباس وسایل نقلیه عمومی ترکیه

در شهر استانبول، برخی از اتوبوس‎ها دارای خط مخصوص به خود هستند که خب سریع‎تر از اتوبوس‎های معمولی حرکت می‌کند (مانند اتوبوس های خط BRT در ایران) و از طرفی درگیر ترافیک سنگین جاده‎ای هم نمی‎شود. این نوع از وسیله نقلیه عمومی ترکیه، معمولا در حاشیه شهر فعالیت دارند و خطوط آن از مرکز شهر دور است. به همین دلیل اغلب توریست‌ها طی تور استانبول خود از آن استفاده نمی‌کنند.

·قایق‌‏های استانبول

یکی دیگر از روش‎های حمل و نقل در ترکیه، استفاده از قایق و کشتی‎های مسافربری است. درواقع با استفاده از این سیستم حمل و نقل، مسافران از نیمه آسیایی شهر به نیمه اروپایی و بالعکس رفت و آمد می‎کنند. با وجود اینکه سه پل بر روی تنگه بسفر قرار گرفته، همواره به دلیل تعداد بالای خودروها، ترافیک سنگینی را شاهد است و اغلب افراد ترجیح می‎دهند از قایق برای عبور از تنگه استفاده کنند تا در کنار آن از تماشای مناظر زیبای محیط اطراف نیز لذت ببرند.

·دلموش

دلموش وسایل نقلیه عمومی در ترکیه

دلموش‎ها را می‎توان تاکسی‎های اشتراکی دانست که هفت روز هفته به صورت شبانه‎روزی در رفت‎ و آمدند. این نوع از تاکسی‎ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و خیلی سریع راه خود را از میان ترافیک پیدا می‎کنند. اگر که توقف‎های گاه و بیگاه آنها، شما را اذیت نمی‎کند، می‎توانید به عنوان یک گزینه حمل و نقل سریع و آسان، روی آن حساب کنید. دلموش‎ها در سراسر استانبول قابل مشاهده بوده و ظرفیت آنها بین 8 الی 15 نفر است و ایستگاه خاصی هم ندارد. درواقع از محلات مختلف می‎گذرد و افراد در هر نقطه‎ای که بخواهند می‎توانند از راننده بخواهند که توقف کند. مبدا و مقصد دلموش هم بر روی شیشه آن نوشته خواهد شد.

  • تاکسی

شاید این آخرین وسیله نقلیه عمومی است که به شما توصیه می‌کنیم در استانبول و به طور کلی در ترکیه از آن استفاده کنید، چرا که تاکسی‌های ترکیه به قیمت‌های نامنصفانه و بعضا به رفتارهای بد رانندگان آن شهره هستند!

ولی دانستن برخی نکات به استفاده هرچه بهتر و راحت‌تر از تاکسی‌ها در ترکیه کمک بسیاری می‌کنند، برای مثال باید این را بدانید که تاکسی‎ها در استانبول کلا به صورت دربستی بوده و صرفا توسط یک نفر (به تنهایی یا با همراهان) کرایه می‌شود پس انتظار نداشته باشید راننده در طول مسیر کسی را سوار نماید.

نکته بعدی اینکه تمامی تاکسی‌ها در ترکیه مجهز به تاکسیمتر هستند و کرایه براساس میزان مسافت طی شده و با تاکسیمتر تعیین می‌شود تاکسیمترها از مبلغ مشخصی به عنوان ورودی شروع شده و برای کرایه مبلغ حداقلی وجود دارد که اگر شما حتی مسافت کوتاهی را طی کنید باید آن حداقل مبلغ را بپردازید، پس هر زمان سوار تاکسی شدید فراموش نکنید که باید از راننده بخواهید تاکسیمتر را روشن کند تا کرایه بر اون اساس محاسبه شود در غیر اینصورت راننده ممکن است سلیقه‌ای و به میل خود هرچقدر بخواهد از شما کرایه دریافت کند.

نکته بسیار مهم بعدی اینکه حتما باید زمان سوار شدن به تاکسی در ترکیه بخصوص در شهرهای بزرگ و شلوغ و پرترافیکی مانند استانبول مقصد خود را در مسیریاب‌هایی مانند ویز یا گوگل‌مپ جستجو کرده و تا رسیدن به مقصد از مسیریاب استفاده کنید چرا که رانندگان تاکسی ترکیه بعضا به محض اینکه متوجه شوند شما غریبه و خارجی هستید از طولانی‌ترین و پیچ‌درپیچ مسیرها برای رساندن شما به مقصد استفاده می‌کنند تا کرایه بالاتری از شما دریافت کنند!

در ترکیه اپلیکیشن‌های حمل نقل خیلی خوبی همچون اوبر، بی‌تاکسی و ای‌تاکسی وجود دارند (مانند اسنپ و تپسی در ایران) که می‌توانید از آن‌ها درخواست تاکسی کنید. مزیت این اپلیکیشن‌ها این است که در همه‌جا تاکسی در دسترس است و می‌توانید مکان مقصد خود را دقیق مشخص کنید و قبل از سوار شدن هم یه برآورد حدودی از کرایه خود داشته باشید

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع متنوع وسایل نقلیه عمومی ترکیه آشنا کنیم. حال می‎توانید با آشنایی نسبت به تمام انواع خطوط حمل و نقل در این کشور و خصوصا شهر استانبول، سفری کم هزینه‎تر را برای خود رقم بزنید. البته که در زمان کوتاه‌‎تری به مقصد مدنظر برسید.

تجربه استفاده از کدام یک از انواع این وسایل نقلیه عمومی در ترکیه را داشته‎اید؟

ارسال دیدگاه