معرفی شهر ترابزون ترکیه و مناطق دیدنی آن در 2022

دسامبر 31, 2022
0 دیدگاه
معرفی شهر ترابزون ترکیه و مناطق دیدنی آن در 2022

نگاهی به شهر ترابزون ترکیه؛ شهر همیشه بارانی

اگر بخواهیم از شهرهای زیبای جهان نام ببریم، شهر ترابزون ترکیه حتما یکی از بهترینِ آنهاست که در طی چند سال گذشته با توجه به قیمت ارزان‌تر و همچنین هزینه کم سفر، حسابی مورد استقبال قرار گرفته است. شهری با طبیعت دلپذیر و جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده که اسباب تفریح مسافران را فراهم آورده و آنها را با لبخند رضایت بر لبانشان راهی می‌کند. شهر ترابزون ترکیه را باید جزء قدیمی‌ترین شهرهای این کشور بدانید که به دلیل قرار گرفتن در مسیر ابریشم همواره جزء شهرهای مهم بوده و از قدیم الایام کسی نیست که ترابزون را نشناسد.

شهر ترابزون ترکیه

از همین‌رو با توجه به تعداد بالای علاقمندان سفر و حتی زندگی در ترکیه تصمیم گرفتیم در این مقاله از ایستمون به معرفی شهر ترابزون ترکیه بپردازیم، تا با اطلاعات کامل‌تری به این شهر زیبا و خاطره‌ساز بروید. پس با ما همراه باشید.

ترابزون ترکیه را بشناسید

ترابزون ترکیه شهری‌ست جذاب واقع در کناره دریای سیاه که همچون شهر وان، میتواند یکی از گزینه‌های سفر ارزان و زمینی ایرانیان به ترکیه باشد. شهری که به دلیل قرار گرفتن در مسیر ابریشم و موقعیت تجاری عالی، از منظر معاملات سیاسی و تجاری جزء شهرهای مهم ترکیه به حساب می‌آید و همواره می‌توانید در آن رد پایی از تجار ایرانی، اروپایی، قفازی و خصوصا ایتالیایی را بیابید.

از نظر جغرافیایی هم شهر ترابزون در نزدیکی مرز گرجستان قرار دارد و اگر قصد سفر هوایی به این شهر را دارید، در ابتدا باید به یکی دیگر از شهرهای ترکیه نظیر؛ استانبول، آنکارا، بورسا، ازمیر یا آدانا رفته و سپس از آنجا وارد فرودگاه ترابزون شوید. البته همانطور که گفتیم سفر به ترکیه از طریق مرز زمینی بازرگان نیز امکانپذیر است.

ترابزون به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرطوب و نیمه گرمسیری، آب و هوایی مطبوع و بی‌نظیری دارد و در اکثر ماه‌های سال شاهد بارندگی‌ست. پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید بدانید، بهار و تابستان و همچنین اوایل پاییز بهترین زمان سفر به ترابزون است. زیرا در سایر ماه‌ها خصوصا زمستان بارندگی‌های شدیدی صورت می‌گیرد و چه بسا در بیشتر روزهای زمستان، برف این شهر را سپیدپوش کرده است و سفر به ترابزون جذابیت خاصی برای شما نخواهد داشت و نمیتوانید از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

دیدنی های شهر ترابزون

می‌توان گفت؛ شهر ترابزون ترکیه منحصر به فرد بودن خود را مدیون طبیعت زیبایی‌ست که از دریای سیاه سرچشمه میگیرد. در ترابزون طبیعت‌گردی حرف اول و آخر را میزند و تورهای بسیار زیادی با هدف گردش در دل طبیعت به ترابزون می‌روند. اصلا همین طبیعت است که باعث شده لقب «بهشت ترکیه» به ترابزون داده شود.

با وجود تمامی زیبایی‌های طبیعی این شهر، نباید از جاذبه‌های تاریخی فراوان آن نیز غافل شد. این شهر از دوره حضور یونانیان تا امپراتوری عثمانی و تاریخ معاصر ترکیه شاهد ساخت بناهایی بوده که امروزه بازدید از آنها می‌تواند گوشه‌ای از تاریخ ترکیه را به شما نشان دهد.

آنچه دیگران میخوانند : انواع شیرینی جات سنتی ترکیه و معرفی موسیقی ترکیه

بیایید بخشی از دیدنی‌های شهر ترابزون را بشناسید:

1.      موزه ایاصوفیه ترابزون (Trabzon Hagia Sophia Museum):

موزه ایاصوفیه را باید موزه‌ای با معماری و هنر بیزانسی بدانید که در قرن 13 میلادی و در دوران قدرت امپراتوری ترابزون به عنوان کلیسا ساخته شد. بعدها و دقیقا پس از اشغال این شهر، تغییراتی در آن به وجود آمد و از آن به عنوان مسجد استفاده کردند. البته از سال 1964 تا به امروز، از آن تحت عنوان یک بنای تاریخی و موزه یاد می‌کنند.

در حال حاضر هم موزه ایاصوفیه یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترابزون به حساب می‌آید که نباید از دستش بدهید.

2.      عمارت آتاترک

عمارت آتاترک از جمله زیباترین بناهایی‌ست که در شهر ترابزون ترکیه قرار دارد و اگر قصد سفر به این شهر را دارید، باید حتما بازدید از این عمارت را در برنامه‌هایتان قرار دهید. این عمارت کلاه فرنگی در سال 1913 ساخته شد و آتاترک در یکی از سفرهایش به این شهر به مدت 2 روز در آن اقامت داشت.

همین مسئله باعث شد تا این روزها، این ساختمان را به موزه‌ای با وسایل شخصی آتاترک، عکس‌ها و ابزارهای به جا مانده از او، به موزه‌ای برای علاقمندان به این رهبر بزرگ تبدیل کنند.

3.      قلعه ترابزون

قدمت قلعه ترابزون به تقریبا 2000 سال قبل از میلاد میرسد و همین قدیمی بودنش باعث شده تا این روزها به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر ترابزون تبدیل شود. بنایی بسیار زیبا که از 3 قلعه با دیوارهای بلند دفاعی تشکیل شده و ترابزون قدیم را احاطه کرده بود. در حال حاضر بخش‌های زیادی از دیوارهای قلعه پابرجاست. این قلعه در یک تپه خارج از شهر و در کنار ساحل دریای سیاه واقع شده است.

برخی می‌گویند این قلعه توسط الکسیوس دوم از امپراتوری ترابزون ساخته شده و برخی دیگر میگویند طبقه فوقانی آن مربوط به دوره عثمانی‌ست، زیرا امضای محمد دوم، سلطان عثمانی بر روی یکی از دروازه‌های قلعه بطور واضح مشخص است.

4.      صومعه سوملا

صومعه سوملا یک صومعه ارتدکس یونانی‌ست که در رشته کوه‌های شمالی و رو به دره آلتیندره قرار گرفته است. این صومعه به دلیل قرار گرفتن در یک صخره شیب دار، شما را برای بازدید به دردسر می‌اندازد، اما با اطمینان می‌گوییم که هیچگاه از بازدید از صومعه و مسیر زیبایی که طی کرده‌اید، پشیمان نخواهید شد.

این بنا در سال 386 پس از میلاد ساخته شده و تا سال 1923 از جمله صومعه‌های فعال ترکیه به حساب می‌آمد که وقف مریم مقدس شده بود. این صومعه مسیر بسیار پرفراز و نشیبی را طی کرد و در دوره‌های مختلف تخریب و بازسازی شد تا شما شکل امروزی‌اش را ببینید.

در بازدید از این صومعه نقاشی‌های منحصر به فرد دیواری که اکثرشان از کتاب مقدس مسیحیان الهام گرفته و همچنین چشم انداز خارق العاده این صومعه، مهم‌ترین چیزی‌ست که از این صومعه با خود به یادگار خواهید برد.

5.      دریاچه اوزون گل

دریاچه اوزون گل را هم باید جزء مهم‌ترین جاذبه های طبیعی شهر ترابزون ترکیه بدانید. این دریاچه در بخش جنوبی شهر و در ناحیه چایکارا قرار دارد و آرامش بخش بودن آن اصلی‌ترین دلایلی‌ست که گردشگران را به سمت خود میکشاند. درواقع به آنها اجازه می‌دهد تا ساعت‌ها در دامان طبیعت و آب و هوای مطبوع آن لذت برده و فارغ از تمامی مسائل، ریلکس کنند.

اگر به شهر ترابزون رفتید، دریاچه اوزون گل را فراموش نکنید.

حمل و نقل عمومی در ترابزون

سیستم حمل و نقل عمومی در ترابزون اصلا قابل قیاس با استانبول یا سایر شهرهای بزرگ نیست! در ترابزون هیچ خط مترو یا تراموایی وجود ندارد و اکثر مردم از اتوبوس یا مینی بوس‌هایی به نام دولموش استفاده می‌کنند. این دلموش‌ها در تمامی شهرهای ترکیه وجود دارند اما ترابزون بیشتر از هر شهر دیگری استفاده می‌شود.

برای بازدید از مناطق گردشگری ترکیه میتوانید از همین دلموش‌ها استفاده کنید. البته اتوبوس‌هایی هم وجود دارد که شما را مستقیما به مقصد می‌برد که برای پیدا کردنش باید اندکی تحقیق و پرس و جو کنید.

تاکسی هم گزینه دیگری‌ست که برای گشت و گذار در این شهر استفاده می‌شود. اما فراموش نکنید هزینه تاکسی به مراتب گرانتر از دلموش‌هاست و اگر میخواهید سفر به صرفه‌تری داشته باشید، دلموش گزینه مناسب‌تری‌ست.

سوغاتی ترابزون

اگر به شهر ترابزون ترکیه سفر کرده‌اید و قصد خرید سوغاتی از این شهر را دارید، باید بگویم سبدهای حصیری، کیف‌های دستی و کلا هنرهای دستی بهترین چیزی‌ست که میتوانید با خود به یادگار ببرید. البته ظروف مسی و قاشق‌های چوبی مخصوص با کف گود هم جزء معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر ترابزون به حساب می‌آیند.

نکته قابل توجه اینجاست که تمامی برندهای معتبر پوشاک در ترابزون شعبه دارند و می‌توانید برای خرید اقدام کنید.

و در آخر

با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله میتوان فهمید؛ شهر ترابزون یکی از پرمتقاضی‌ترین شهرهای ترکیه برای سفر و گشت و گذار و سپری کردن هفته‌ای آرام است. جاذبه‌های گردشگری این شهر به شما اجازه می‌دهد بدور از هر دغدغه ذهنی صرفا از محیط انرژی مثبت بگیرید و خود را برای ماه‌های سخت و پراز کار آینده آماده کنید.

همواره به خاطر داشته باشید؛ شهر ترابزون ترکیه یکی از دوست داشتنی‌ترین شهرهای این کشور است و شاید بتوانید آن را به محلی برای زندگی هم تبدیل کنید. درواقع اگر به دنبال شهری آرام و بدور از هیاهو برای زندگی هستید، ترابزون میتواند یکی از گزینه‌های شما باشد.

امیدواریم این مقاله ایستمون هم برای شما مفید بوده باشه.

ارسال دیدگاه