خطرناک ترین و نا امن ترین مناطق ترکیه

فوریه 1, 2023
0 دیدگاه
خطرناک ترین و نا امن ترین مناطق ترکیه-01

تفریح به کنار؛ مراقب این مناطق باشید!

پیش از هرچیز باید به شما تبریک بگوییم؛ زیرا این‌که اکنون در این صفحه هستید و می‌خواهید با خطرناک‌ترین مناطق ترکیه آشنا شوید، نشان‌دهنده این است که به امنیتتان توجه می‌کنید. پس مطمئن باشید مطالبی را در اختیارتان می‌گذاریم که ضامن امنیت و هوشیاری‌تان در طول سفر باشد. گرچه ترکیه یکی از کشورهای توریستی با جاذبه‌های گردشگری متعدد است؛ اما شکاف طبقاتی و مسائل سیاسی در هر جامعه‌ای می‌تواند ایجاد ناامنی و خطر کند. ترکیه هم جزو کشورهای مسافرتی‌ست که نباید از مناطق خطرخیز آن چشم‌پوشی کرد. در همین زمینه یکی از بازیگران داخلی خاطره بامزه‌ای داشت که می‌گفت برای جام‌جهانی فوتبال برزیل به این کشور سفر کرده‌ بودیم و علی‌رغم این‌که تاکید کرده بودند به فلان محله نروید، اما من رفتم و در آخر با جیب خالی به هتل برگشتم! اگر می‌خواهید در سفر، محتوای جیبتان که هیچ، جانتان را از شما نگیرند، ادامه این مطلب را بخوانید.

مرز ترکیه و سوریه؛ چه حاجت به بیان است؟-01

1. مرز ترکیه و سوریه؛ چه حاجت به بیان است؟

وقتی نام «سوریه» به‌میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن ما ایرانی‌ها به سمت کشتار، تروریست و آدم‌ربایی می‌رود! این موضوع برای مرز بین ترکیه و سوریه هم صادق است. دفتر امور خارجه کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا (FDCO) توصیه می‌کند حتی به 10 کیلومتری مرز ترکیه و سوریه هم نزدیک نشوید؛ گویا زیادی خطرناک است!

از سال 1978، نزاع‌های متعددی بین گروه‌های کرد و نیروهای امنیتی ترکیه در استان‌های هم‌مرز با سوریه و عراق رخ داده است. در این درگیری‌ها، حداقل 50 هزار نفر، که غیرنظامیان را هم شامل می‌شود، جان خود را از دست داده‌اند.

احتمالا می‌دانید که این درگیری‌ها کماکان ادامه دارد و کشورهایی که به‌مثابه کاسه‌های داغ‌تر از آش عمل می‌کنند، وارد این جنگ‌ها شده‌اند. خطر حملات تروریستی در این منطقه به‌شدت بالاست. خطرهایی که در مرز ترکیه و سوریه ممکن است شما را تهدید کنند، از این قرار است:

  • بمب‌گذاری‌های انتحاری
  • آدم‌ربایی
  • تیراندازی
  • مسدودکردن غیرقانونی جاده‌ها
  • راه‌زنی
  • و …

باید بدانید که حتی در گذشته، عراق و سوریه به خاک ترکیه موشک شلیک می‌کردند. اگر می‌خواهید ناخواسته در یک درگیری مسلحانه گرفتار نشوید، قید این منطقه را بزنید؛ زیرا احتمال مجروح‌شدن، دستگیری و حتی کشته‌شدن شما وجود دارد! وقتی می‌بینیم که تنش بین دولت‌های ترکیه و سوریه، کماکان بالاست، به این نتیجه می‌رسیم که باید یک خط قرمز دور این مرز بکشیم!

شهر دیاربکر؛ شهر انفجارخیز!-01

2. شهر دیاربکر؛ شهر انفجارخیز!

گرچه مسافرانی را می‌بینیم که از شهر دیاربکر دیدن و اوقات خوشی را در آن‌جا سپری می‌کنند؛ اما  FDCOتوصیه می‌کند تا جای ممکن به این شهر و مناطق اطراف آن سفر نکنید. جالب است بدانید که برخی از مسافران گفته‌اند که شرکت‌های بیمه مسافرتی به‌جز چمدان‌های گم‌شده یا خدمات بیماری، چیز دیگری را در سفر به این منطقه بیمه نمی‌کنند! یعنی اگر رفتید و انفجاری رخ داد و اتفاقی برایتان افتاد، شرکت بیمه از خودش سلب مسئولیت می‌کند!

در نوامبر 2016 یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در این منطقه منفجر شد و یک نفر کشته و 30 نفر زخمی شدند. گروهی که گمان می‌رود مسئول این حمله باشد، حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود.

در سپتامبر 2019، یک حمله تروریستی دیگر در استان دیاربکر رخ داد که باعث شد هفت غیرنظامی کشته و 10 نفر زخمی شوند. طی این حمله، یک ماده منفجره دست‌ساز در جاده کار گذاشته شده بود و هنگام عبور خودرو روستاییان محلی، منفجر شد. باید بدانید کماکان هیچ آبی از آسیاب نیفتاده و اوضاع همچنان متشنج است! سال گذشته، یک تظاهرات ضد پ‌ک‌ک در شهر دیاربکر برگزار شد.

استان تونجلی جزو نا امن ترین مناطق ترکیه و کماکان پ‌ک‌ک!-01

3. استان تونجلی  جزو نا امن ترین مناطق ترکیه و کماکان پ‌ک‌ک!

این استان در شرق ترکیه قرار دارد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از کم‌ثبات‌ترین مناطق کشور ترکیه از نظر سیاسی یاد کرد. اگرچه استان تونجلی اخیرا پیشرفت‌هایی داشته است و دارد سعی می‌کند تا به یک مقصد گردشگری رو به رشد تبدیل شود، اما FDCO همچنان توصیه می‌کند که قید سفرهای غیرضروری‌تان به این منطقه را بزنید.

در سال 2016 طی یک حمله بمب‌گذاری‌شده، پ‌ک‌ک یک خودروی نظامی را هدف قرار داد که موجب کشته‌شدن سه سرباز شد. تنها خبر خوب این است که هیچ غیرنظامی کشته یا زخمی نشد. این استان هم مانند بسیاری از مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه، همچنان محیط سیاسی‌اش متشنج است. در اکتبر 2019، مقامات دولتی یک ممنوعیت 30 روزه اعمال کردند تا جلوی تظاهرات حامیان تروریست را بگیرند

استان حکاری؛ دارای طبیعتی زیبا اما خطرناک-01

4. استان حکاری؛ دارای طبیعتی زیبا اما خطرناک

استان حکاری در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد. وقتی می‌گوییم جنوب شرقی، یعنی بوی خطر و حملات پ‌ک‌ک به مشام می‌رسد! احتمالا می‌توانید پیش‌بینی کنید که FDCO برای این منطقه هم توصیه کرده است که اگه کار ضروری ندارید، به این استان سفر نکنید؛ در عوض در خانه خود بمانید یا به مناطق دیگر سفر کنید.

به هر دلیلی اگر مجبور شدید به این استان بروید، سعی کنید زیاد در اطراف آن سرگردان نمانید؛ می‌دانیم که ممکن است طبیعت آن‌جا نظر شما را جلب کند؛ اما احتمال دارد به‌طور تصادفی وارد یک منطقه نظامی شوید و کنترل شرایط از دستتان خارج شود. جالب است بدانید در سال 2018، دولت ترکیه اعلام کرد 30 منطقه امنیتی ویژه در استان حکاری وجود دارد که ورود به آن‌ها بدون مجوز اکیدا ممنوع است.

پیش‌تر، چندین درگیری در این منطقه رخ داده است که آخرین آن در سال 2016 بود. همان همیشگی (شورشیان پ‌ک‌ک) در مناطق کوهستانی به‌منظور هدف قرار دادن یک خودروی نظامی، مواد منفجره کنار جاده‌ای را منفجر کردند. طی این انفجار، دو سرباز کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند. همزمان در منطقه‌ای دیگر از این استان، 20 سرباز پ‌ک‌ک در یک عملیات نظامی کشته شدند.

استان کیلیس از جمله نا امن ترین مناطق ترکیه؛ هدف بمب‌باران!-01

5.استان کیلیس از جمله نا امن ترین مناطق ترکیه؛ هدف بمب‌باران!

به سراغ یک استان خطرناک دیگر به نام کیلیس در جنوب ترکیه می‌رویم که اصلا منطقه مناسبی برای سفر نیست. گرچه FCDO مجددا توصیه می‌کند اکه گر کار ضروری ندارید به آن‌جا سفر نکنید؛ اما ما به شما می‌گوییم تحت هر شرایطی، رفتن به این منطقه را از برنامه سفر خود حذف کنید.

در مارس 2021، دو موشک از سوریه، استان کیلیس را مورد هدف قرار داد. اگرچه معجزه‌ای رخ داد و موشک‌ها منفجر نشدند و به دنبال آن خسارت مالی و جانی به‌جای نگذاشت؛ اما هرطور که این سناریو را نگاه می‌کنیم، به‌شدت خطرناک است!

موضوع زمانی ترسناک می‌شود که می‌بینیم این اولین بار نبوده که حملات موشکی، خواب را از چشمان کیلیس گرفته است؛ بلکه در سال 2016، بیش از 70 حمله راکتی توسط دولت اسلامی، این استان را مورد هدف قرار داده است. متاسفانه باید بگوییم که تنش‌ها همچنان در این منطقه بالاست!

کوه آرارات؛ خطر فوران آتشفشان-01

6.کوه آرارات؛ خطر فوران آتشفشان

بیایید کمی از فضای جنگی و تروریست فاصله بگیریم و به‌سراغ کوه آرارات برویم. البته نکته جالب این است که حتی اگر انسان در خطرآفرینی منطقه‌ای دست نداشته باشد، این خودِ طبیعت است که باعث خطر می‌شود! کوه آرارات کوهی پوشیده از برف در منتهی‌الیه شرق ترکیه است (باز هم شرق!).

این کوه در اصل یک آتشفشان خاموش است و دارای دو قله آتشفشانی بزرگ به نام‌های آرارات بزرگ و آرارات کوچک است. به آن کوه کتاب مقدس می‌گویند؛ به این دلیل که در کتاب پیدایش، این کوه به تصویر کشیده شده است تا آخرین پناهگاه کشتی نوح باشد.

متاسفانه باید خدمت شما عرض کنیم که از دسامبر 2020، مقامات ترکیه به دلایل ایمنی و امنیتی، به مردم اجازه نمی‌دهند تا به این کوه ورود یا از آن صعود کنند. اکنون این‌جا یک منطقه ممنوعه نظامی محسوب می‌شود و شما هیچ‌جوره اجازه ورود به آن‌ را ندارید.

استانبول؛ از این محله‌ها فرار کنید!-01

7.استانبول؛ از این محله‌ها فرار کنید!

کاملا می‌توانیم حستان را درک کنیم. پیش خودتان می‌گویید شهری به این زیبایی با بناها و مکان‌های تفریحی حیرت‌انگیز که در تمام طول سال، توریست در آن رفت‌وآمد می‌کند، چطور ممکن است یکی از مناطق ناامن ترکیه باشد؟ اما حقیقت آن است که محله‌هایی در استانبول وجود دارد که حتی «توقف» در آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد؛ چه رسد به اقامت!

مگر چه افرادی در این مناطق زندگی می‌کنند که ممکن است شیرینی گشت‌وگذار در استانبول را به شما زهر کنند؟ همان‌طور که در مقدمه هم گفتیم، شکاف طبقاتی در همه دنیا و حتی در باشکوه‌ترین شهرها وجود دارد و همین شکاف طبقاتی باعث ایجاد خطر می‌شود. فروشندگان مواد مخدر، افراد معتاد، کارگران جنسی، دزدها و بزهکاران، از جمله کسانی هستند که برخی از مناطق استانبول را به‌شدت ناامن می‌کنند.

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما در این مناطق، افراد خوب و مومنی هم هستند که به دلیل انسانیت و یا ایمان به خدا، زندگی در فقر را انتخاب کرده‌اند! ویژگی ظاهری این مناطق خانه‌های فرسوده، خیابان‌های کثیف و لباس‌های آویزان‌شده از در و دیوار است. در این بخش چند محله خطرناک را به شما معرفی می‌کنیم که حتی اگر کلاهتان آن‌جا افتاد، سمتش نروید!

دولاپدره-01

· دولاپدره

زمانی که اطلاعاتتان پیرامون این منطقه افزایش یافت، خودتان متوجه می‌شوید که چرا آن را در ابتدا آورده‌ایم! دولاپدره در چندقدمی میدان تقسیم و خیابان استقلال واقع شده است. از این محله می‌توانیم به‌عنوان یکی از ناامن‌ترین مناطق نام ببریم که فقر شدید، ویرانی و خشونت، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی در آن است.

وقتی با مردم استانبول درباره فقر صحبت می‌کنید، ناخودآگاه دولاپدره در ذهنشان تجسم می‌شود. چنان‌چه به‌صورت تصادفی با اتومبیلتان به این منطقه وارد شوید، ممکن است برای برگشت فقط پاهایتان را برای همراهی داشته باشید!

یکی از رانندگان تاکسی تعریف می‌کرد که وقتی می‌خواست وارد این محله شود، مجبور بود چراغ‌های ماشین و رادیو را خاموش و چند لباس کهنه داخل ماشین آویزان کند. تنها دلیل این که سالم از آن‌جا برمی‌گشت، آشناییت او با یکی از افراد محله بود!

ترلباسی-01

· ترلباسی

رسیدیم به یکی از خطرناک‌ترین محله‌ها که حتی بچه‌های پنج‌ساله هم ممکن است با چاقو جلویتان سبز شوند! جالب است بدانید حتی خود ترک‌ها هم از این منطقه می‌ترسند. این محله هم در نزدیکی میدان تقسیم و خیابان استقلال است. این خیابان و میدان به‌شدت مورد علاقه توریست‌ها هستند و به‌خودی‌خود اصلا مکانی خطرناک محسوب نمی‌شوند.

چه در زیر نور روزانه و چه در دل تاریکی شبانه، خیابان استقلال و میدان تقسیم ناامن نیستند؛ اما باید مراقب باشید که از این خیابان و میدان به سمت شرق یا شمال شرق حرکت نکنید؛ زیرا ترلباسی انتظارتان را می‌کشد! در ترلباسی تعداد زیادی روسپی و کارگران جنسی ترنسجندر در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و ممکن است در هر لحظه شما را محاصره کنند.

اگر کسی به شما پیشنهاد کافه در این مناطق را داد، به‌هیچ‌عنوان نپذیرید. در این محله، با جنبه متفاوتی از زندگی در ترکیه آشنا می‌شوید که ممکن است ذهنیت شما را تغییر دهد. کودکان و نوجوانان این محله در خیابان‌ها پرسه می‌‌زنند و هر لحظه به‌دنبال سوژه‌ای هستند.

گازیوسمانپاشا-01

· گازیوسمانپاشا

می‌خواهیم پیرامون منطقه‌ای صحبت کنیم که تا حدود یک قرن پیش یک زمین بایر بوده است. در این محله مهاجران غیرقانونی بالکان وارد شدند و سپس مقامات ترکیه یتیم‌خانه‌ها و خانه‌هایی برای سالمندان تاسیس کردند. این منطقه بسیار ناامن و خطرناک است؛ زیرا مکانی‌ست با زیرساخت‌های ضعیف و ساختمان‌های زهواردررفته که اقشار محروم در آن زندگی می‌کنند.

چندی پیش در این محل یک مخفی‌گاه اسلحه کشف و منجر به حضور تانک نظامی و هلیکوپتر شد! درگیری‌های مسلحانه هم در این منطقه گزارش شده است که آخرین بار یک شخص محلی در این درگیری‌ها کشته شد. البته نکته تامل‌برانگیز این است که کسی از این کشته‌شدن تعجب نکرد!

موضوع بسیار مهمی که باید بدانید این است که محله گازیوسمانپاشا در کنار یک مرکز تاریخی قرار دارد که همین امر ممکن است شما را برای تماشا کنجکاو کند؛ اما لطفا این حس کنجکاوی‌تان را سرکوب کنید و به آن‌جا نروید!

منطقه خطرناک مد نظر شما کجاست؟-01

منطقه خطرناک مد نظر شما کجاست؟

ما در این مقاله سعی کردیم به چند منطقه خطرناک در ترکیه اشاره کنیم که رفتن به آن‌جا نه‌تنها از نظر مالی، بلکه از نظر جانی هم ریسک دارد و ممکن است تا ابد یک پشیمانی بی‌پایان بر دلتان بگذارد. اکنون شما به ما بگویید که چه مناطقی را در ترکیه می‌شناسید که خطرناکند؟ در کل شهرهای ناامن در کشورهای توریستی کدام‌ها هستند؟

ارسال دیدگاه