قوانین و مقررات بانک های ترکیه

فوریه 16, 2023
0 دیدگاه
قوانین و مقررات بانک های ترکیه

مزایا و شرایط افتتاح حساب بانکی در ترکیه چیست؟

در این مقاله ایستمون به قوانین و مقررات بانک های ترکیه پرداخته ایم.یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد یک پل تجاری بین‌المللی، افتتاح حساب بانکی در ترکیه است. احتمالا خودتان بهتر از ما می‌دانید که به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، امکان افتتاح حساب بین‌المللی در بانک‌های داخلی وجود ندارد. این موضوع شاید برای کسانی که ارتباطی با جهان ندارند یا به‌دنبال سرمایه‌گذاری با ارزهای خارجی نیستند، محلی از اعراب نداشته باشد؛ اما افرادی که دقیقا در مقابل دسته قبلی قرار دارند، داشتن یک حساب بین‌المللی، به‌شدت برایشان بااهمیت است. این روزها که به‌لطف اینترنت، مرز ارتباطی بین مردم جهان از بین رفته، فرصت‌هایی ایجاد شده است که امکان کسب درآمد با ارزهای بین‌المللی را فراهم می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید در خانه‌تان بنشینید و با دریافت پروژه‌های خارجی، درآمد دلاری کسب کنید. اما اگر تنها یک حساب بانکی ایرانی داشته باشید، فرصت ایده‌آل همکاری با شرکت‌های خارجی را از دست خواهید داد. پس تا دیر نشده است، به فکر افتتاح حساب بانکی در ترکیه باشید.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه چه مزایایی دارد؟

افتتاح حساب بانکی در ترکیه چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، بانک‌های ایرانی به دلیل اعمال تحریم‌ها، عضو شبکه بانک جهانی نیستند و شهروندان ایرانی نمی‌توانند به‌واسطه حساب‌های داخلی‌شان، فعالیت‌های برون‌مرزی انجام دهند. اما افتتاح حساب بانکی در ترکیه مزایایی دارد که در این بخش به آن‌ها شاره می‌کنیم:

  • دورزدن تحریم‌ها: شما با افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ترکیه می‌توانید این تحریم‌ها را پشت سر بگذارید و بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی، تراکنش‌های بین‌المللی انجام دهید.
  • نزدیکی ترکیه به ایران: یکی دیگر از مزایای افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه این است که شما در نزدیکی ایران قرار دارید و می‌توانید هرزمان که نیاز به حضور فیزیکی‌تان در بانک شد، به آن‌جا سفر کنید. البته خیلی به‌ندرت این اتفاق پیش می‌آید و شما حساب بانکی‌تان را می‌توانید به‌صورت اینترنتی مدیریت کنید. (البته از قبل باید از شعبه بانکی خودتان بخواهید که اپلیکیشن موبایل بانکتان را برای آی‌پی اینترنت ایران باز کنند تا برای کار با اپلیکیشن بانک خود در ایران دچار مشکل نشوید).
  • خرید از سایت‌های بین‌المللی: شما با افتتاح حساب در این کشور، در صورت داشتن اقامت معتبر یا پاسپورت این کشور می‌توانید کردیت کارت (Credit Card) یا دبیت کارت (Debit Card) بین المللی مثله مستر و یا ویزا کارت دریافت کنید که به‌واسطه آن قادر خواهید بود از سایت‌های بین‌المللی خرید کنید. شما با این ‌کارت‌های بانکی می‌توانید از دستگاه‌های POS در سراسر دنیا استفاده کنید و از ATMها پول بگیرید.
  • همکاری با شرکت‌های خارجی: بی‌شک یکی از ایده‌آل‌ترین انواع کسب درآمد در ایران، درآمد با ارز بین‌المللی‌ست. گیمرها، یوتیوبرها و افرادی که به‌صورت فریلنسری با شرکت‌های خارجی کار می‌کنند، می‌توانند با داشتن یک حساب بانکی در ترکیه، به‌سادگی ارز دلاری دریافت کنند. بسیاری از افراد به‌دلیل تحریم‌ها، فرصت‌های همکاری با شرکت‌های خارجی را از دست داده‌اند. افتتاح حساب بانکی در ترکیه زمان بازیابی این فرصت‌هاست.
  • دریافت سود با ارز خارجی: شما می‌توانید با ارزهایی همچون دلار، یورو، لیر و … در بانک‌های کشور ترکیه حساب باز کنید و سودهایی هم‌ارز با سپرده خود به‌دست آورید. به‌طور مثال اگر شما با ارز دلار حساب باز کنید، سودهایی که ماهانه به آن اضافه می‌شود، با ارز دلار خواهد بود.
آیا برای افتتاح حساب در ترکیه باید اقامت داشته باشیم؟

آیا برای افتتاح حساب در ترکیه باید اقامت داشته باشیم؟

خوشبختانه جواب ما به این سوال منفی‌ست؛ یعنی شما می‌توانید به‌عنوان یک شخص خارجی که مقیم این کشور نیست، در یکی از بانک‌های ترکیه حساب بانکی داشته باشید. اگرچه بدنامی ایران در بحث پولشویی و همچنین وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، افتتاح حساب را برای ایرانیان با محدودیت همراه کرده است، اما کماکان این امکان وجود دارد.

همان‌طور که گفتیم، نیازی نیست که حتما شهروند کشور ترکیه باشید؛ اما داشتن پاسپورت معتبر، از اساسی‌ترین اصل‌ها برای افراد خارجی‌ست. در بخش‌های بعدی خواهیم گفت که به‌عنوان یک فرد خارجی، به چه مدارک دیگری نیاز خواهید داشت.

برای بازکردن حساب در بانک‌های ترکیه چه مراحلی نیاز است؟

برای بازکردن حساب در بانک‌های ترکیه چه مراحلی نیاز است؟

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که شما می‌توانید به‌عنوان یک فرد خارجی، حساب بانکی داشته باشید و نیازی به داشتن اقامت ندارید؛ اما بدیهی‌ست که بین افراد خارجی و افراد دارای اقامت، تفاوت‌هایی در حین افتتاح حساب وجود داشته باشد. ما در این بخش به شما خواهیم گفت که افراد خارجی و افراد دارای اقامت، چه مراحلی را باید طی کنند.

·افتتاح حساب برای افراد خارجی (فاقد اقامت)

اگر یادتان باشد گفتیم که می‌توانید به‌واسطه افتتاح حساب بانکی در ترکیه، حساب‌های خود را به‌صورت اینترنتی و در نقاط مختلف دنیا مدیریت کنید؛ اما در ابتدای امر، لازم است که به‌صورت فیزیکی حضور پیدا کنید. یادتان باشد که حضور شما الزامی‌ست و نمی‌توانید از وکیل خود برای این کار استفاده کنید.

اما اصلی‌ترین محدودیتی که برای افراد خارجی وجود دارد، تعداد بانک‌هایی‌ست که به افراد غیرمقیم خدمات ارائه می‌دهند. از همین رو فقط «زراعت بانک» است که به افراد خارجی خدمات ارائه می‌دهد و این موضوع یک محدودیت قابل توجه محسوب می‌شود؛ زیرا وجود تنها یک بانک برای این امر، قدرت انتخاب را از شما می‌گیرد.

سایر مدارکی که برای افتتاح حساب لازم است:

  • خط تلفن
  • آدرس سکونت (چنان‌چه آشنایی در کشور ترکیه ندارید، می‌توانید از موسساتی که این کار را انجام می‌دهند کمک بگیرید. یادتان باشد که آدرس را باید به اداره مالیاتی معرفی کنید و در قبال آن یک کد مالیاتی بگیرید.)
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • تایید مهر آخرین ورود به این کشور

·افتتاح حساب برای شهروندان و دارندگان اقامت

اگر بخواهیم یک بررسی کلی در ارائه مدارک داشته باشیم، تفاوت خاصی بین این گروه و گروه قبلی که توضیح دادیم، مشاهده نمی‌کنیم؛ یعنی کد مالیاتی، شماره و آدرس همچنان در جای خود باقی‌ست، اما علاوه‌بر بر آن‌ها، باید کارت اقامت خود را همراه داشته باشید. تفاوت بزرگ دیگر این است که دیگر محدودیت بانکی نخواهید داشت و در هر بانکی می‌توانید حساب باز کنید.

سقف مجاز برای برداشت و واریز و حداقل موجودی برای افتتاح حساب

سقف مجاز برای برداشت و واریز و حداقل موجودی برای افتتاح حساب

شاید جالب باشد بدانید که در برخی از بانک‌های کشور ترکیه، حتی بدون موجودی هم می‌توانید حسابتان را افتتاح کنید. گرچه این مزیت در تمامی بانک‌ها وجود ندارد؛ اما در کل می‌تواند امتیاز مثبتی در سیستم بانکداری ترکیه به‌حساب آید.

در سایر بانک‌ها، حداقل موجودی برای افتتاح حساب متغیر است؛ از 4 تا 30 هزار لیر. موضوعی که باید بدانید این است که بعضا پس از بازکردن حساب، اجازه برداشت حداقل موجودی را به‌مدت 30 روز نخواهید داشت.

حالا برویم سراغ سقف‌های تعیین‌شده برای واریز به حساب و برداشت از آن. بر اساس قانون بانک‌مرکزی کشور ترکیه، سقف واریز به حساب و برداشت از آن، بستگی به گردش مالی شما دارد. همچنین حداکثر برداشت نقدی شما از دستگاه‌های ATM 5 هزار لیر و حداکثر انتقال کارت‌به‌کارت 50 هزار لیر است. البته این را هم در نظر داشته باشید که با حضور در بانک، می‌توانید سقف انتقال را تغییر دهید.

بهترین بانک‌ها برای افتتاح حساب ایرانیان

بهترین بانک‌ها برای افتتاح حساب ایرانیان

همان‌طور که بالاتر هم ذکر کردیم، افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای ایرانیان با محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌هایی همراه است که باید با آن‌ها آشنا باشید. یکی از همین محدودیت‌ها، نداشتن گزینه‌های متعدد در انتخاب بانک است. شما به‌عنوان یک فرد ایرانی تنها در دو بانک «زراعت بانک» و «ایش بانک» اجازه افتتاح حساب دارید.

البته ایش بانک تنها به ایرانیانی که کارت اقامت دارند خدمات ارائه می‌دهد؛ چنان‌چه کارت اقامت ندارید و یک فرد خارجی محسوب می‌شوید، تنها گزینه پیش روی شما، زراعت بانک است. زراعت بانک یک بانک دولتی‌ست که بیش از هزار شعبه در ترکیه دارد و در سال 2021 سود 17 درصدی به سپرده‌های آن تعلق می‌گرفت.

بانک دیگری که ایرانیان دارای کارت اقامت می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند، ایش بانک است. ایش بانک بزرگ‌ترین بانک خصوصی در ترکیه محسوب می‌شود و در سال 2021 سود 19 درصدی به سپرده‌هایش تعلق می‌گرفت.

افتتاح حساب در ترکیه برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی چگونه است؟

افتتاح حساب در ترکیه برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی چگونه است؟

خبر خوب این است که شما می‌توانید در ترکیه برای شرکتتان حساب باز کنید و با این حساب، فعالیت‌های بانکی بین‌المللی‌ داشته باشید. اگر می‌خواهید برای شرکتتان حساب باز کنید، تنها حضور مدیر شرکت کفایت می‌کند و نیاز به حضور افراد دیگر نیست.

به کمک افتتاح حساب برای شرکتتان می‌توانید یک حساب تجاری با تعریف چند امضا داشته باشید. همچنین می‌توانید سقف‌های برداشت و واریز را تغییر دهید تا خللی در جابه‌جایی مالی نداشته باشید.

براساس قانون بانک مرکزی کشور ترکیه، برای افتتاح حساب تجاری باید اسناد شرکتتان را به‌صورت رسمی ترجمه کنید و کد مالیاتی بگیرید. برای گرفتن کد، تنها کافی‌ست یک آدرس معتبر ارائه دهید تا ابلاغیه‌های بانکی به آن ارسال شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که برای افتتاح حساب تجاری، نیاز نیست شرکتتان در ترکیه ثبت شده باشد. همچنین به‌سادگی می‌توانید از امکانات اینترنتی برای مدیریت حساب و جابه‌جایی سپرده‌تان استفاده کنید. سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب تجاری عبارت است از:

  • مدارک اثبات فعالیت شرکت
  • مدرک عضویت در اتاق بازرگانی
  • مدارک تاسیس شرکت
  • اساسنامه شرکت

فرصت پیش روی خود را از دست ندهید

یکی از بهترین فرصت‌هایی که در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید بی‌توجه به تحریم‌های بانکی، فعالیت‌های تجاری بین‌المللی داشته باشید، افتتاح حساب بانکی در ترکیه است. شما با این کار به مزایایی دسترسی خواهید داشت که با بانک‌های ایرانی هیچ‌کدامشان قابل دسترس نخواهند بود.

آیا شما تاکنون در کشور دیگری به‌جز ایران حساب باز کرده‌اید؟ چه شرایط و قوانینی داشته است؟ چه موانعی تاکنون از افتتاح حساب شما در بانک‌های خارجی جلوگیری کرده‌ است؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان مجله ایستمون به‌اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه