خطرات مهاجرت غیر قانونی به ترکیه چیست؟

مارس 5, 2023
0 دیدگاه
خطرات مهاجرت غیر قانونی به ترکیه چیست؟

هولناک‌ترین عواقب مهاجرت غیرقانونی به ترکیه

جلای وطن به هر قیمتی؛ این کوتاه‌ترین و غم‌انگیزترین جمله‌ای‌ست که می‌توان در وصف مهاجرت غیرقانونی گفت. متاسفانه در سراسر دنیا افرادی هستند که به دلایل مختلفی از جمله سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، جنگ، گرایش جنسی، سیستم آموزشی، بهداشت و رفاه، تصمیم می‌گیرند وطن خود را ترک کنند و در کشور مترقی‌تری پناهنده شوند. حقیقتا آرامش‌بخش‌تر از وطن وجود ندارد؛ جایی که به آن خو گرفته‌ای، فرهنگ و هنرش را می‌شناسی، زبان مردمش را می‌فهمی و می‌توانی به‌سادگی با آن‌ها ارتباط برقرار کنی. اما چه می‌شود که یک نفر حاضر می‌شود چنین انتخاب هولناکی کند؟ متاسفانه ایران یکی از کشورهایی‌ست که سالانه افراد زیادی از آن‌ به‌شکلی غیرقانونی خارج می‌شوند که عمده آن‌ها مقصدشان ترکیه است. طبق آمارها حدود 300 نفر در سال هنگام مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، جان خود را از دست می‌دهند! چه عواملی باعث مرگ می‌شوند؟ خطرات مهاجرت غیر قانونی به ترکیه چیست؟

کلاهبرداری و صرف هزینه‌های بی‌نتیجه

·کلاهبرداری و صرف هزینه‌های بی‌نتیجه

برخی‌ها بر این باورند که مهاجرت قانونی هزینه‌های زیادی در پی دارد و صرف این‌همه هزینه و انتظار برای دریافت ویزا، کاری طاقت‌فرساست؛ از همین رو به‌سراغ یک راه میان‌بر به‌نام پناهندگی می‌روند. آن‌ها این سودا را در سر دارند که با چرب‌کردن سبیل چندتا واسطه، به‌راحتی می‌توانند از مرزها بگذرند و زندگی رویایی‌شان را آغاز کنند.

اما زهی خیال باطل! آن‌چه که در انتظار این افراد است، ترسناک‌تر از این حرف‌هاست. موارد بسیار زیادی گزارش شده است مبنی‌بر این‌که افراد واسطه پس از دریافت هزینه‌هایی گزاف برای عبور مهاجران از مرزها، دیگر پاسخگو نبوده‌اند و “حاجی حاجی مکه!”

کلاهبرداری یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی‌ست که در پی مهاجرت غیر قانونی می‌افتد. لذا چنان‌چه گمان کرده‌اید هزینه عبور غیرقانونی از مرزها، بسیار ارزان‌تر از روش‌های قانونی‌ست، این را در سر داشته باشید که احتمال کلاهبرداری از شما و به‌هدررفتن سرمایه‌تان بسیار زیاد است.

افزایش تلفات و خسارات جانی

·افزایش تلفات و خسارات جانی

متاسفانه هرچه جلوتر می‌رویم، مجبوریم شما را با حقایقی تلخ‌تر و فجایعی اجتناب‌ناپذیر در پی مهاجرت غیر قانونی به ترکیه آشنا کنیم. شما با هزاران آرزوی شیرین قصد پناهندگی دارید؛ اما آیا حاضرید در ازای آن، جان شیرینتان را فدایش کنید؟ آیا در چنین شرایطی دیگر آرزویی باقی خواهد ماند؟

آمار جهانی نشان از آن دارد که سالانه بیش از 4000 نفر هنگام عبور بدون مجوز از مرزها، جان خود را از دست می‌دهند. استفاده از مسیرهای سخت و طاقت‌فرسا، کشتی‌ها و قایق‌های فرسوده، کامیون‌ها و وانت‌بارهای نامناسب برای حمل انسان و برخورد نیروهای مرزی، از جمله مهم‌ترین دلایل کشته‌شدن مهاجران هستند.

البته اگر بخواهیم شما را با حقیقت وحشتناک‌تری روبه‌رو کنیم، باید بگوییم بخشی از این تلفات، توسط قاچاق‌چیان و افرادی که مسئول عبور افراد از مرزها هستند، رقم می‌خورد؛ به این صورت که پس از دریافت پول و در حین عبور، مهاجران را به‌قتل می‌رسانند و اموالشان را غارت می‌کنند!

برای مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، باید به مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی از جمله کوه آرارات متوسل شوید. تعداد افرادی که در این کوه جانشان را از دست داده‌ و دیگر رنگ آزادی را به خود ندیده‌اند، بسیار قابل توجه است!

تجاوز و آزار و اذیت جنسی!

·تجاوز و آزار و اذیت جنسی!

گفتنش سخت و تجربه‌اش غیر قابل تحمل است؛ اما موارد بسیار زیادی از تجاوز و آزار و اذیت جنسی مهاجران توسط قاچاق‌چیان گزارش شده است. فضای مهاجرت غیرقانونی به ترکیه برای دختران و زنان به‌شدت هولناک و عواقب آن ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. برخی‌ از این قاچاق‌چیان، دختران و زنان را در نیمه راه می‌دزدند و به فروش می‌رسانند!

برخی دیگر پس از گذر از مرز، ادعای پول بیشتری می‌کنند و زمانی که متوجه می‌شوند چنین پولی در اختیار مهاجران نیست، درخواست خدمات جنسی از دختران و زنان می‌کنند. چنین رفتارهای وحشیانه و چرک‌آلودی، گرچه مورد پسند هیچ انسان سالمی نیست، اما متاسفانه وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد؛ پس بسیار مراقب باشید و پیش از تصمیم به مهاجرت غیرقانونی، تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.

آسیب‌های روانی و افسردگی

·آسیب‌های روانی و افسردگی

شما فکر کنید نسبت به تمامی خطراتی که تا الان گفتیم آگاهید و با در نظر گرفتن این‌ها قصد مهاجرت غیرقانونی دارید. فشار روانی و استرس ناشی از به‌جان‌خریدن چنین خطراتی، بی‌شک در شما نمایان خواهد شد و تاثیرش را بر زندگی فردی و اجتماعی‌تان خواهد گذاشت.

بدتر از آن، اگر برخی از این رنج‌ها و خطرها را تجربه کرده باشید، یادآوری آن در هر لحظه برایتان عذاب‌آور خواهد بود. این را هم در نظر بگیرید که پس از رسیدن به خاک کشور مقصد، باید از دست پلیس فرار کنید تا بتوانید در شرایطی مناسب، خودتان را به‌عنوان پناهنده معرفی کنید.

اما مراجعه شما به اداره مهاجرت، مبنی‌بر تایید شما به‌عنوان یک پناهنده نیست؛ بلکه باید منتظر بمانید تا بررسی‌ها و پروسه‌های قضایی صورت گیرد. احتمال دارد پناهندگی شما مورد تایید قرار نگیرد و مجبور شوید کشور را ترک کنید. گاهی اوقات تا دو سال باید منتظر بمانید تا تکلیفتان مشخص شود! این‌ها همگی فشارهای روانی بی‌شماری به شما وارد خواهد کرد.

زندگی تحقیرآمیز در کمپ‌های پناهندگی

·زندگی تحقیرآمیز در کمپ‌های پناهندگی

گمان نکنید که پس از ورود به خاک ترکیه می‌توانید در هتل‌های پنج‌ستاره آن اقامت داشته باشید و از منظره دریا یا کوه لذت ببرید؛ بلکه باید در کمپ‌های پناهندگی و در کنار افرادی که هیچ شناختی از آن‌ها ندارید، مدتی طولانی زندگی کنید!

شاید شما شخصی تحصیل‌کرده و آشنا به اصول اخلاقی هستید و به دلیل شرایط سیاسی یا اقتصادی تصمیم به پناهندگی گرفته‌اید؛ اما آیا به‌نظرتان تمامی افرادی که از سایر کشورها در کمپ‌های ترکیه حاضر هستند، گذشته‌ای مثل شما دارند؟ آیا می‌توان نسبت به سلامت اخلاق و جسمشان مطمئن شد؟ شیوع انواع بیماری‌ها، تجاوز جنسی و تحقیر شخصیت افراد، از جمله پیامدهای زندگی در کمپ‌های پناهندگی‌ست.

کودکان؛ در صدر خطر

·کودکان؛ در صدر خطر

متاسفانه باید بگوییم که بیشترین آمار مرگ‌ومیر و گمشدگان، مربوط به کودکان است. کودکان به‌شدت آسیب‌پذیرند و بیش از هر قشر دیگری تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرند. قاچاق‌چیان از کودکان به‌عنوان نقطه‌ضعف خانواده‌ها استفاده می‌کنند و سعی دارند با آزار و اذیت آن‌ها، درخواست پول بیشتری کنند.

همچنین تعداد بچه‌هایی که دزدیده‌ می‌شوند و سپس به فروش می‌رسند بسیار زیاد بوده و در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی‌بر سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان منتشر شده است.

نگاه مجرمانه به پناهجویان

·نگاه مجرمانه به پناهجویان

شهروندان بسیاری از کشورها نگاه مثبت و خوبی به پناهجویان ندارند و به همین خاطر سالانه تظاهرات متعددی برای منع ورود پناهجویان شکل می‌گیرد. معترضان عموما افراد پناهنده را به‌عنوان شهروند قبول ندارند و به زبان عامیانه، نگاهی بالا به پایین دارند.

آن‌ها معتقدند که پناهجویان افرادی بزهکار هستند که ورودشان به کشور باعث افزایش جرم و جنایت می‌شود. آیا می‌توانید چنین نگاهی را پس از گذراندن تمامی سختی‌ها و خطرات قبلی تحمل کنید؟

خداحافظی ابدی با وطن

·خداحافظی ابدی با وطن

پناهندگی شما به این معناست که به دلایلی، شما امکان زندگی در کشور خود را ندارید و برای حفظ جان و ارزش‌های انسانی‌تان، از آن کشور خارج شده‌اید. این کار باعث می‌شود برای همیشه پل‌های پشت سر خود را خراب کنید؛ زیرا دیگر نماینده‌ یا رابطی موجه و قانونی از سمت کشور خود نخواهید داشت.

شاید در ابتدای مهاجرت زیاد این موضوع برایتان اهمیت نداشته باشید؛ اما هرچه زمان بگذرد، فقدان وطن و عدم امکان برگشت برای همیشه، فشار روانی زیادی بر شما وارد خواهد کرد. پس حتما این مورد را توجه داشته باشید.

آیا برای چنین کاری آماده‌اید؟

در این مقاله به 9 مورد از خطرناک‌ترین پیامدهای خروج غیرقانونی از کشور و پناهندگی در ترکیه اشاره کردیم. پذیرفتن تمامی این خطرها و تن‌دادن به پناهندگی، تصمیمی‌ست که در نهایت شما درباره‌اش فکر خواهید کرد. به نظر شما آیا از سر گذراندن تمامی این ریسک‌ها و در نهایت تحمل نگاه تحقیرآمیز شهروندان به شما، ارزش این کار را دارد؟

ارسال دیدگاه