بهترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه

مارس 2, 2023
0 دیدگاه
بهترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه

چطور در ترکیه هم درس بخوانیم و هم پول در بیاریم؟!

وقتی صحبت از مهاجرت تحصیلی به ترکیه می‌شود، دانشجوها دغدغه‌هایی فراتر از درس و تحصیل پیدا می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که هزینه‌های زندگی و دانشگاه در ترکیه، به‌گونه‌ای‌ست که علاوه‌بر کمک‌های مالی خانواده، خود شخص هم باید دست‌به‌کار شود و درآمد شخصی داشته باشد. در چنین شرایطی‌ست که این سوال مطرح می‌شود: بهترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه چیست؟ زندگی در یک کشور غریب، همیشه سختی‌های خودش را دارد؛ از ارتباط کلامی با دیگران گرفته تا خوگرفتن با فرهنگ و شناخت محله‌های مختلف. دانشجویی که به‌منظور تحصیل به ترکیه مهاجرت می‌کند، بی‌شک از نظر ذهنی با کسی که توسط ویزای کاری به این کشور سفر کرده است، در شرایط متفاوتی قرار دارد؛ زیرا می‌داند با وجود نداشتن سابقه کار آن‌چنانی، هم باید کار کند و هم درس بخواند. اما آیا دانشجویی که در حال تحصیل است، می‌تواند در شغلی پاره‌وقت موفق شود؟ آیا با مهارت خود به‌خوبی آشناست؟ بیایید برترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه را با هم بررسی کنیم.

مترجمی

1.مترجمی

کشور ترکیه به‌عنوان یک کشور توریستی شناخته می‌شود؛ به همین منظور مترجمی یکی از مشاغل برای دانشجوها در ترکیه است که همیشه به‌کار می‌آید. شمایی که به‌عنوان یک دانشجوی خارجی در این کشور تحصیل می‌کنید، به این معنی‌ست که حداقل به دو زبان مسلطید؛ زبان مادری و زبان ترکی و یا انگلیسی.

چنین ویژگی بارزی، فرصت مناسبی برای یافتن یک شغل پاره‌وقت به‌عنوان مترجم آزاد (فریلنسر) ایجاد می‌کند. برای این کار لازم است تا پیش از هرچیز گواهی زبان بگیرید و سپس رزومه‌تان را به شرکت‌های مرتبط بفرستید. در چنین شرایطی احتمال این‌که به شما کاری داده شود، زیاد است.

چنان‌چه به‌عنوان یک مترجم عالی عمل کنید، احتمال این‌که از شما برای ترجمه همزمان در جلسات خصوصی دعوت شود، بسیار خواهد بود. در صورت عملکرد بسیار خوب، حتی این بستر فراهم است که با هزینه خود شرکت، شما به کلاس‌های آموزشی فوق پیشرفته فرستاده شوید تا توانمندی‌هایتان افزایش یابد؛ فوق‌العاده نیست؟

دستیار خدمات پزشکی

2.دستیار خدمات پزشکی

شاید خیلی‌ها کشور ترکیه را صرفا به‌عنوان یک مقصد گردشگری در نظر بگیرند؛ اما وقتی به دلایل سفر مردم دنیا به این کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بهره‌مندی از خدمات پزشکی، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی‌ست که باعث حضور آن‌ها در خاک ترکیه می‌شود.

به همین منظور می‌توانیم بگوییم که ترکیه روزبه‌روز به مقصدی برای دریافت خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌شود. مردم از سراسر جهان در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری ترکیه، برای دریافت خدمات پزشکی به این کشور سفر می‌کنند.

به همین منظور همیشه می‌توانید موقعیتی به‌عنوان دستیار خدمات پزشکی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی پیدا کنید. برخی فاکتورها برای موفقیت در این موقعیت شغلی:

  • مهارت‌های زبانی خوب
  • صبر
  • چهره‌ای خندان

فرصت‌های شغلی که ممکن است در مراکز درمانی به کار شما بیایند از این قرار است:

  • فعالیت در بخش پذیرش بیماران
  • ترجمه برای پزشکان
  • ارائه ترجمه کتبی گزارش‌های پزشکی

این موقعیت‌ها عموما برای شمایی‌ست که به‌صورت پاره‌وقت می‌خواهید کار کنید. در نظر داشته باشید که اگر پوزیشنی برای شیفت شب به شما اختصاص داده شود، پرداختی خوبی خواهد داشت.

دستیار فروش و تجارت بین‌الملل

3.دستیار فروش و تجارت بین‌الملل

شرکت‌های زیادی را می‌توان در ترکیه یافت که برای افزایش فروششان، به افرادی تحصیل‌کرده، جوان و باانگیزه احتیاج دارند. همان‌طور که می‌دانید، ترکیه پذیرای صدها هزار توریست از سراسر جهان است و از همین رو به نیروی کار پرانرژی نیاز دارد.

از آن‌جایی که تجارت بین‌المللی و واردات و صادرات به‌عنوان ستون‌های اصلی اقتصاد ترکیه به‌شمار می‌روند، شما به‌سادگی می‌توانید در حوزه فروش، شغلی برای خود پیدا کنید. دستیار فروش یکی از معمول‌ترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه است. گوشه‌ای از فعالیت شما در این تجارت این‌گونه خواهد بود:

  • در تماس بودن با مشتریانی از سراسر جهان
  • دریافت درخواست‌ها
  • پاسخ‌دهی به ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی
  • بازاریابی دیجیتالی (در صورت داشتن دانش در این حوزه)

موضوع زمانی جذاب می‌شود که اگر به زبان عربی مسلط باشید، می‌توانید با شرکت‌هایی که با خاورمیانه کار می‌کنند، وارد همکاری شوید. همچنین اگر به زبان فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی یا سایر زبان‌های رایج اروپایی تسلط دارید، احتمالا شرکت‌هایی که با اتحادیه اروپا کار می‌کنند به وجود شما نیاز خواهند داشت.

محقق دانشگاهی

4.محقق دانشگاهی

تعداد قابل توجهی از دانشجویان علاقه دارند تا در حوزه تخصصی و تحصیلی خود وارد کار شوند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این بخش را به‌خوبی مطالعه کنید. در کشور ترکیه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در جستجوی دانشجویانی با دانش علمی بالا هستند.

چنان‌چه شما برای کارشناسی ارشد یا دکترا به این کشور مهاجرت کرده‌اید، می‌توانید به‌راحتی در بخش تحقیقات، شغلی برای خود پیدا کنید. جالب است بدانید شرکت‌های تجاری هم در حال ایجاد و گسترش موقعیت‌های تحقیقاتی جهت پذیرش دانشجویان خارجی هستند.

کار در موزه‌ها و گالری‌های هنری و سازماندهی آرشیوها

5.کار در موزه‌ها و گالری‌های هنری و سازماندهی آرشیوها

در بخش قبل گفتیم که می‌توانید از دانش آکادمیک خود برای کار در حوزه تحقیقاتی استفاده کنید؛ اما این احتمال وجود دارد که رشته تخصصی شما، پتانسیل فعالیت در بخش‌های تحقیقاتی را نداشته باشد. اگر چنین است، لطفا ناامید نشوید؛ زیرا یکی از بهترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه در انتظارتان است!

زبان و پیشینه تحصیلی شما می‌تواند برگ برنده شما برای فعالیت در موزه‌ها، گالری‌های هنری و کتابخانه‌ها باشد. دانش آکادمیک ممکن است هر لحظه به کمک شما بیاید؛ بنابراین همیشه روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

به‌طور مثال اگر دانشجوی تاریخ هنر هستید، به‌راحتی می‌توانید در موزه‌ها و گالری‌های هنری کاری برای خود پیدا کنید؛ خصوصا در استانبول، چون در این شهر تعداد زیادی موزه یافت می‌شود. همچنین اگر به‌شدت اهل کتاب، مطالعه و به‌قول خارجی‌ها Bookworm هستید، با یک مصاحبه ساده می‌توانید در کتابخانه‌ها یا کتابفروشی‌ها شروع به کار کنید.

علاوه‌بر این‌ها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و شرکت‌های مختلف به جویندگان کارهای پاره‌وقت نیاز دارند تا در بخش سازماندهی آرشیو یا انتقال آن به پلتفرم‌های دیجیتال به آن‌ها کمک کنند. چنان‌چه دانشی ابتدایی از کامپیوتر دارید، به‌راحتی می‌توانید در این موقعیت، کاری برای خود دست‌وپا کنید.

تدریس

6.تدریس

به‌جرات می‌توانیم بگوییم که یکی از بهترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه، تدریس است. این فعالیت، می‌تواند درآمدزایی بسیار خوبی برای شمای دانشجو به‌همراه داشته باشد. اگر ساز می‌زنید، نقاشی می‌کشید، به زبان خارجی تسلط دارید یا در درس‌هایی همچون فیزیک و ریاضی مهارت دارید، شک نکنید که می‌توانید در این زمینه کار کنید و کمک‌خرج زندگی‌تان باشید.

بسیاری از پلتفرم‌ها در ترکیه در دسترس هستند که می‌توانید به‌شکل فریلنسر، دانش خود را در اختیار دیگران بگذارید. در برخی از ماه‌های سال، خانواده‌ها در ترکیه شروع به تماس و تلاش برای یافتن معلمان خوب می‌کنند تا بتوانند سطح دانش فرزندانشان را ارتقاء دهند یا آن‌ها را در تعطیلاتشان به کلاس‌های مهارت‌آموزی بفرستند.

این ماه‌ها را با توجه به تخصص خود شناسایی کنید و تبلیغاتتان را گسترش دهید. علاوه‌بر این پلتفرم‌ها، شما می‌توانید به‌شکل حضوری و در مکان‌های عمومی یا حتی کلاس‌های خصوصی در منازل افراد، تدریس کنید و از این راه درآمد خوبی به‌دست آورید.

مهمان‌داری در هتل‌ها و مکان‌های گردشگری

7.مهمان‌داری در هتل‌ها و مکان‌های گردشگری

بارها و بارها گفتیم که ترکیه یک کشور توریستی‌ست و همین ویژگی، زمینه‌ساز مشاغل مختلفی شده است. یکی از درآمدزاترین مشاغل برای دانشجوها در ترکیه، مهمان‌داری در هتل‌ها و مکان‌های گردشگری‌ست.

عموما دانشجوها در فصل تابستان تعطیل هستند و به یک استراحت سه‌ماهه می‌روند. این تعطیلات دقیقا مصادف می‌شود با اوج کار هتل‌ها و مکان‌های گردشگری. دقیقا در همین زمان است که شما به‌عنوان یک دانشجو می‌توانید به کمک این مشاغل بیایید و تعطیلات خود را به‌شکلی فوق‌العاده بگذرانید.

هم از این نظر که می‌توانید درآمد کسب کنید و هم این‌که با خارجی‌های بسیاری در ارتباط هستید و می‌توانید از معاشرت با آن‌ها تجارب بی‌نظیری کسب کنید. در تابستان‌ها مراکز گردشگری و اقامتگاه‌ها به‌سراغ جوان‌ها، خصوصا دانشجویانی که بیش از یک زبان بلدند، می‌روند تا بتوانند از انرژی جوانی و دانش زبانی‌شان جهت جذب افراد بیشتر استفاده کنند. این فرصت طلایی را از دست ندهید.

انواع مشاغل برای دانشجوها در ترکیه موجود است

انواع مشاغل برای دانشجوها در ترکیه موجود است

در این بخش از مقالات ایستمون به‌سراغ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های‌ مهاجران تحصیلی، یعنی شناخت انواع مشاغل برای دانشجوها در ترکیه، رفتیم تا بتوانیم چراغ راهی باشیم برای کسانی که مسیر را به‌خوبی نمی‌شناسند.

چنان‌چه بخواهیم خیلی خلاصه در این رابطه صحبت کنیم، شما می‌توانید در زمینه‌های مختلف، در ترکیه مشغول به‌ کار شوید؛ البته توصیه می‌کنیم که پتانسیل‌های کاری این کشور را در زمان‌های مختلف سال بسنجید.

چنان‌چه دانشگاهتان مشخص شده است ولی خوابگاه رایگان ندارد، به‌کمک مشاوران املاک می‌توانید ببینید که در اطراف دانشگاه، چه سوییت‌ها و خانه‌هایی برای اقامت شما وجود دارد. از آن‌جایی که در طول زندگی دانشجویی باید در مخارج صرفه‌جویی کرد، مشاوران املاک می‌توانند در یافتن خانه‌هایی ارزان‌قیمت به شما کمک کنند.

ارسال دیدگاه