5 تا از بهترین دانشگاه های ترکیه برای ویزای تحصیلی

فوریه 22, 2023
0 دیدگاه
5 تا از بهترین دانشگاه های ترکیه برای ویزای تحصیلی

رنکینگ دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

چقدر به مهاجرت تحصیلی فکر می‌کنید؟ می‌توان گفت که تقریبا تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان، دانشگاه‌هایی که از رنکینگ بالایی برخوردار بوده و دروس آن توسط برجسته‌ترین اساتید تدریس می‌شود، آرزوی تمامی افراد است! آمار مهاجرت دانشجویان و متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی هم صحت این گفته را تائید می‌کند. اما کدام دانشگاه‌ها برای مهاجرت تحصیلی بهترین گزینه‌اند؟ بدون هیچ شکی سطح دانشگاه‌هایی همچون هاروارد، استنفورد و کمبریج، با هیچ دانشگاهی قابل مقایسه نیست. اما باید پذیرفت که تمامی متقاضیان نمی‌توانند در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند. از همین‌رو باید به سراغ دانشگاه‌های معتبر دیگری در سایر کشورها رفت. مثلا دانشگاه‌های ترکیه یکی از بهترین گزینه‌هایی‌ست که ایرانیان پیش روی خود می‌بینند.

ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران، مسئله مهم دلتنگی و دوری از خانواده را برطرف می‌کند. علاوه بر این؛ برای اخذ ویزای تحصیلی و انجام کارهای مرتبط با دانشگاه، هیچ نیازی به ویزا نیست و ایرانیان میتوانند تا حداکثر 3 ماه بدون ویزا در این کشور زندگی کنند. پس از قبولی در دانشگاه و به پایان رساندن پروسه ثبت نام، ویزای تحصیلی ترکیه برای آنها صادر شده و باید مسیر جدید زندگی‌شان را آغاز کنند.

اما اجازه دهید سوال بسیار مهمی بپرسیم: «کدام یک از دانشگاه‌‌های ترکیه برای تحصیل مناسب است؟». با توجه به این موضوع که براساس رشته تحصیلی انتخابی، باید به سراغ دانشگاهی متفاوت بروید. در ادامه به معرفی و بررسی برترین دانشگاه‌های ترکیه می‌پردازیم.

مزایای تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

قبل از اینکه به معرفی بهترین دانشگاه های ترکیه بپردازیم، لازم است تا درخصوص مزایای تحصیل در این کشور هم صحبت کنیم. درواقع در ابتدا باید بسنجیم که آیا تحصیل در این کشور می‌تواند سطح علمی ما را افزایش دهد یا خیر. پس این بخش را به دقت بخوانید.

  • کیفیت آموزشی در دانشگاه ‌های ترکیه بسیار بالاست.
  • مدارک دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار است.
  • اجازه کار برای دانشجویان صادر می‌شود.
  • بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان اعطا می‌کند.
  • امکان دریافت اقامت پس از پایان تحصیل وجود دارد.
  • فرصت‌های شغلی متفاوت و البته مرتبط با رشته تحصیلی زیادی پیش روی دانشجویان قرار دارد.
  • هزینه تحصیل و زندگی به نسبت سایر کشورها بسیار معقول است.

 در اختیار داشتن مدرک زبان برای تحصیل در ترکیه الزامی نیست.

بهترین دانشگاه های ترکیه را بشناسید

بهترین دانشگاه های ترکیه را بشناسید

ترکیه بیش از 182 دانشگاه دارد که 109 دانشگاه دولتی و 73 دانشگاه آن خصوصی است. سیستم آموزشی آنها با سیستم‌های آموزشی اروپایی و آمریکایی تطابق داشته و محبوبیت بالایی دارد. برخی از این دانشگاه‌ها هم همانند ایران، آزمون ورودی برگزار می‌کنند که به آزمون YÖS شهرت دارد.

حال در این بخش، لیست دانشگاه های ترکیه براساس رتبه بندی جهانی را می‌آوریم.

Koç University

1)Koç University

دانشگاه کوچ یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه‌ست که در استانبول واقع شده و رتبه داخلی یک و رتبه جهانی 448 را دارد. زبان تدریس در این دانشگاه، در اکثر رشته‌ها، انگلیسی‌ست و رشته‌هایی مانند حقوق و پرستاری به زبان ترکی تدریس می‌شود.

از شاخص‌ترین رشته‌های تحصیلی آن هم باید به اقتصاد، دندانپزشکی، علوم انسانی، علوم پایه و شاخه‌های پزشکی اشاره کرد. هزینه تحصیل هم سالانه چیزی حدود 24000 دلار تخمین زده شده است. البته با توجه به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید و مقطع تحصیلی‌تان، مبلغ می‌تواند متفاوت باشد.

دانشگاه کوچ حتی مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران است و با اعطای بورسیه‌های مختلف توانسته متقاضیان زیادی را به سمت خود بکشاند. نکته قابل توجه اینجاست که متقاضیان می‌توانند پس از یکسال تحصیل در رشته پزشکی، برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا اقدام کنند. که این از اعتبار بالای دانشگاه کوچ نشات می‌گیرد.

Bilkent University

2)Bilkent University

دانشگاه بیلکنت در آنکارا، پایتخت ترکیه واقع شده و به عنوان اولین دانشگاه خصوصی این کشور شناخته می‌شود. اصلی‎‌ترین هدف آن هم افزایش کیفیت آموزش عالی است. این دانشگاه از طریق آزمون اس ای تی دانشجو می‌پذیرد و زبان تحصیل در آن انگلیسی‌ست. اما نکته اینجاست که برای اخذ پذیرش آن نیازی به در اختیار داشتن مدرک تحصیلی نیست! همین امر هم باعث شده تا دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای اخذ پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. رشته‎‌های تحصیلی هنر، علوم انسانی، مهندسی و فناوری، کسب و کار، اقتصاد، علوم اجتماعی و کامپیوتر جزء برترین رشته‌های این دانشگاه‌ست که منجر به شهرت آن هم شده است.

دانشگاه بیلکنت رتبه جهانی 204 را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان کسب کرده و در تمامی سال‌های فعالیتش توانسته رتبه بهترین دانشگاه در خاورمیانه را بدست آورد. حتی در سال 2017 هم توانست در در رتبه‌بندی موسسه qs بیلکنت را به عنوان بالاترین رتبه دانشگاه در ترکیه قرار داده است.

Sabancı iversniversitesi

3)Sabancı iversniversitesi

دانشگاه سابانجی را باید یک بنیاد دانشگاهی جوان بدانید که در سال 1999 در مرکز شهر استانبول واقع شده و به دانشجویان، مهارت لازم برای حضوری موفق در جامعه را می‌آموزد. در این دانشگاه برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد با رویکردی کاملا متفاوت با سایر دانشگاه‌ها بوده و رویکردی میان رشته‌ای دارد. از مهم‌ترین دانشگاه‌های آن باید به دانشکده مهندسی و علوم طبیعی، دانشگاه علوم اجتماعی، دانشکده هنر و دانشکده مدیریت اشاره کرد.

حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید هم می‌توانید برای اخذ پذیرش این دانشگاه اقدام کنید زیرا برنامه‎هایی برای تقویت زبان متقاضیان برگزار می‌شود و دانشجویان می‌توانند سطح زبان خود را بهبود بخشند. موفقیت دانشجویان هم نه از طریق نتایج آزمون، بلکه از طریق عملکرد آنها در برنامه داوری تعیین می‌شود تا بتوانند با همکلاسی‌های سال اول خود در دوره‌های دانشگاه تنظیم شوند.

همین مسائل باعث شده تا دانشگاه سابانجی یکی از بهترین دانشگاه‌ های ترکیه لقب بگیرد و متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه، جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنند.

Middle East Technical University

4)Middle East Technical University

دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا توانسته با سطح بالای کیفیت آموزشی خود، در رتبه چهارم بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار بگیرد و هر ساله دانشجویان زیادی را به سمت خود بکشاند. براساس آمار تقریبا نزدیک به 1.5 میلیون نفر سالانه برای تحصیل در این دانشگاه تقاضا می‌دهند که از این تعداد تنها 150 نفر می‌توانند در این دانشگاه بین‌المللی تحصیل کنند.

این دانشگاه در رنکینگ 551 جهانی قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه به حساب می‌آید. جهت اخذ پذیرش در این دانشگاه باید در تنها آزمون آن یعنی آزمون SAT شرکت کرده و نمره قابل قبول را دریافت نمائید. درواقع برای انتخاب رشته در این دانشگاه، کسب حداقل نمره 1200 در آزمون الزامی‌ست.

شهریه دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا هم با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما متغیر بوده و معمولا از 600 دلار آغاز می‌شود. البته این دانشگاه بورسیه‌هایی را برای متقاضیان در نظر گرفته که افراد در مقاطع مختلف با توجه به شرایط سنی‌شان و همچنین رزومه‌ای که از قبل دارند، میتوانند از آن بهره‌مند شوند.

Bogazici University

5)Bogazici University

دانشگاه بغازیچی را باید از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های استانبول بدانید که به عنوان اولین دانشگاه آمریکایی که خارج از خاک آمریکا ساخته شده، شهرت بسیار زیادی دارد. رتبه جهانی این دانشگاه بین 230 تا 400 است و هرساله تبادل دانشجو بین بغازیچی و دانشگاه‌های آمریکا و اروپا انجام میگیرد که یکی از دلایل محبوبیت این دانشگاه در میان دانشجوهاست.

این دانشگاه 6 دانشکده، فنی و مهندسی، علوم پایه، ادبیات، اقتصاد، علوم انسانی و انسان شناسی دارد. البته پرطرفدارترین رشته‌های این دانشگاه، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و هنر است. سیستم آموزشی آن به دلیل آمریکایی بودنش شباهت زیادی به نظام آموزشی آمریکا دارد و تمام دروس به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

 برای اخذ پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون SAT حاضر شوید و حداقل نمره 1000 را کسب کنید. علاوه بر این حداقل نمره 79 تافل و 6.5 آیلتس را نیز در اختیار داشته باشید. تکمیل بودن مدارک شما برای اخذ پذیرش نیز حائز اهمیت است.

و در آخر

در طی چند سال گذشته، اخذ پذیرش تحصیلی بهترین دانشگاه‌ های ترکیه و جهان، یکی از ساده‌ترین راه‌هایی بوده که افراد از آن برای مهاجرت استفاده کرده‌اند. اما مسلما این روش از مهاجرت، اگر بدون آگاهی انجام گیرد، نمیتواند آنطور که باید، به بار بنشیند و نتیجه مدنظر حاصل شود.

از همین‌رو در نظر گرفتیم در این مقاله 5 مورد از بهترین و برترین دانشگاه‌های ترکیه را معرفی کنیم. دانشگاه‌هایی که جایگاه‌های مناسبی در جهان داشته و تحصیل در آنها، رزومه‌ای بسیار قوی را برای شما رقم میزند.

امیدوارم این مقاله برای شما کاربردی باشد و بتواند شما را به خواسته‌تان برساند.

ارسال دیدگاه