خیابان معروف استقلال ترکیه را چقدر می شناسید

فوریه 5, 2023
0 دیدگاه
خیابان معروف استقلال ترکیه را چقدر می شناسید

خیابان استقلال استانبول، خیابانی به وسعت تاریخ!

حتی اگر به استانبول نیامده باشید هم حتما درباره خیابان معروف استقلال شنیده‌اید! خیابان استقلال استانبول یکی از پرترددترین مکان‌های این شهر دوست داشتنی‌ست که محال است به استانبول بیایید و از آن بازدید نکنید. قلب تپنده استانبول که ظرفیت‌های گردشگری بسیار زیادی دارد و همجواری آن به میدان تکسیم باعث شده تا هتل‌ها و پروژه‌های بسیار لوکسی در آن منطقه ساخته شود.

اصلا مگر می‌شود به استانبول بیایید و به خرید نروید؟ استانبول است و مراکز خرید دوست داشتنی‌اش! خیابان استقلال هم پر است از انواع فروشگاه‌، مراکز خرید؛ مراکز تفریحی و همچنین جاذبه‌های تاریخی که باعث شده تا گردشگران هر آن چیزی که از سفر به دنبالش هستند را بیابند و تجربه کنند! با این تفاسیر؛ خیلی دور از انتظار نیست که این خیابان شلوغ‌ترین و معروف‌ترین خیابان ترکیه لقب گرفته است. خیابانی با طول یک و نیم کیلومتر، مونوریل نمادین و برج گالاتای دوست داشتنی با آن خاطره‌ای که در خود جای داده است!

اگر که قصد سفر یا حتی زندگی در استانبول را دارید، باید درباره خیابان استقلال استانبول بیشتر بدانید. پس با ایستمون همراه باشید.

علت نامگذاری خیابان استقلال استانبول-01

علت نامگذاری خیابان استقلال استانبول

اگر به گذشته نگاه کنیم به خوبی میفهمیم که در دوره پادشاهی عثمانیان، خیابان استقلال را با نام خیابان کبیر یا خیابان استقلال می‌شناختند. حتی در طول یک دهه، تنها ثروتمندان استانبول، روشنفکران غربی و سفرای اروپایی در این خیابان زندگی می‌کردند. چه بسا که همین مسئله عاملی بوده تا معماری ساختمان‌های آن مدرن بوده و عمارت‌های مذهبی زیادی نظیر مساجد و کلیسه‌های زیادی در آن راه اندازی شود.

همین که خیابان استقلال استانبول به سمت مدرنیته شدن حرکت کرد، لقب «خیابان بزرگ پرا» را به آن اختصاص دادند. این نام که اصالتی فرانسوی دارد، در سال 1923 میلادی و با آغاز فعالیت نظام جمهوریت در ترکیه، تغییر کرد و نام «استقلال» بر روی آن گذاشته شد.

در سال 1928 بود که به دستور آتاتورک و با هدف حفظ یاد و خاطره مبارزان شجاع ترکیه، مجسمه استقلال یا تندیس یادبود جمهوریت در میدان تکسیم و در نزدیکی ورودی جاده استقلال نصب شد. این خیابان در طول سال‌ها اتفاقات خوب و ناگوار زیادی را به خود دیده، اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌نماید که خب تاثیر قابل توجهی در اقتصاد این شهر و کشور داشته است.

جایگاه دست نیافتنی میدان تکسیم-01

جایگاه دست نیافتنی میدان تکسیم

بدون هیچ شکی استانبول آنقدر جاذبه توریستی دارد که گردشگران برای بازدید از تمامی آنها باید حداقل یکسال در این شهر ساکن شوند. اما در دل این شهر، در میدان تکسیم استانبول چه میگذرد که توریستان از آن دست نمی‌کشند؟

تکسیم یکی از قدیمی‌ترین نقاط استانبول است که بافتی قدیمی دارد و در انتهای شرقی خیابان استقلال استانبول واقع شده است. درواقع اگر از مترو تکسیم خارج شوید، بلافاصله به میدان و آن مجسمه‌های ماندگار و تاریخی‌اش خواهید رسید. میدانی که نماد جمهوری مدرن ترکیه‌ست و به دست آتاتورک، رهبر تکرار نشدنی ترک‌ها ساخته شده است.

شاید از زمان تاسیس این میدان، سال‌های سال گذشته باشد، اما همچنان این میدان، محلی برای برگزاری جشن‌ها، رویدادهای ملی و اعیاد مختلف است. وجود کبوتران، پیاده‌روی زیبا و فروشندگان و هنرمندان دوره‌گرد به این میدان، حال و هوایی خاص و دلچسب بخشیده‌اند.

برج گالاتا، سمبل خیابان استقلال استانبول-01

برج گالاتا، سمبل خیابان استقلال استانبول

برج گالاتا نه تنها سمبل خیابان استقلال استانبول، بلکه سمبل این شهر بوده و با بالا رفتن از آن، تمام شهر زیر پای شماست. حتی میتوانید جزیره پاریم آدا را هم زیر نظر بگیرید. توصیه ما این است که حتما حوالی غروب به این برج بروید تا با نمای 360 درجه، چشم اندازی بی نظیر از غروب خوشید در تنگه بسفر را ببینید و تا ابد آن را در ذهنتان ثبت کنید.

تاریخ این برج به چیزی حدود هفتصد سال پیش برمیگردد. به عبارتی این برج در دوران بیزانس، امپراطوری رم شرقی ساخته شده است. این برج برای سال‌ها بلندترین برج در استانبول بوده و حتی مدتی از آن با هدف رصدخانه نیز استفاده کردند. اصلی‌ترین هدف از ساخت این برج، نظارت بر حمل و نقل کشتی‌ها و شناسایی کشتی‌ دشمنان بوده و در تمام طول عمر خود توانسته در برابر باد و طوفان و آتش‌سوزی جان سالم به در ببرد و این روزها ما شکل امروزی‌اش را ببینیم.

تراموای قرمز رنگ فراموش نشدنی-01

تراموای قرمز رنگ فراموش نشدنی

تقریبا هر توریستی که به استانبول و البته خیابان استقلال آمده باشد، با تراموای معروف این خیابان، عکس دارد. این تراموای قرمز رنگ دوست داشتنی از سال 1990 در این خیابان قرار دارد و مسافران را از میدان تکسیم به ایستگاه متروی شیشانه میبرد.

اگر به خیابان استقلال استانبول رفته باشید، حتما زنگ جالب و خاطره انگیز این تراموا را میتوانید به خاطر آورید که اعلام می‌کند از روی ریل کنار بروید!

آیا شما هم با این تراموای دوست داشتنی عکاس و فیلم یادگاری گرفتید؟

پاساژ چیچک؛ روایتگر داستانی تکرار نشدنی-01

پاساژ چیچک؛ روایتگر داستانی تکرار نشدنی

پاساژ چیچک که به پاساژ گل هم در بین ایرانیان شهرت دارد، یک پاساژ با پیشینه‌ای تکرار نشدنی‌ست. این پاساژ که در ابتدای یک سالن تئاتر قرار دارد، در جریان حادثه آتش سوزی از بین میرود. اما بعد از فروپاشی شوروی و انقلاب روسیه و مهاجرت روس‌ها به کشورهای اطراف، زنان روسی برای گذراندن زندگی و امرار معاش، به گل فروشی در بخش‌های به جامانده از این تئاتر روی آوردند. همین مسئله باعث شد تا این پاساژ به پاساژ چیچک شهرت پیدا کند.

البته که در این میان نباید از معماری بی‌نظیر این پاساژ با آن طاق گنبدی شکلش غافل شد. پس از گذشت سال‌ها از آن اتفاق، بازسازی‌هایی در این مکان انجام گرفت و شما با بازدید از آن میتوانید رستوران‌ها و پاساژ‌های مختلفی را ببینید و از محیط اطراف آن لذت ببرید.

و در آخر

خیابان استقلال استانبول، جاذبه‌ای نیست که بگویید؛ «در این سفر به این خیابان نمیروم!». با ورود به استانبول، خیابان استقلال شما را فرامیخواند. یکجور آهنربا که شما را به سمت خود میکشاند و چه بسیار کسانی را میشناسیم که پس از ورود به استانبول، از اولین مکانی که بازدید کردند میدان تکسیم و این خیابان بوده.

خیابان استقلال جاذبه‌های توریستی زیادی دارد و از همه مهم‌تر اینکه به عنوان شلوغ‌ترین خیابان استانبول، میتواند ماندگارترین خاطرات شما را از سفر به استانبول رقم بزند. از طرفی به عنوان قلب تپنده استانبول، پروژه‌های مسکونی و واحدهای تجاری زیادی را در خود جای داده است. پس هرگز در سفر به این شهر رویایی، بازدید از این خیابان را از دست ندهید.

ارسال دیدگاه